Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,6 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 13 pkt we wrześniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,3 pkt proc. i 3,8 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,6 pkt proc., 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do września 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1.
„Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 4,1 pkt proc.). Wzrost o 0,4 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc)” – czytamy dalej.
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 76,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano również.
„Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 55,1% określiło go jako umiarkowany, a 21,5% jako znaczny. Dla 23,4% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi” – czytamy dalej.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 140 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 września 2021 r.
Źródło: ISBnews