Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w listopadzie br. wyniosła 74 070 sztuk, co oznacza wzrost o 5,4% r/r, podał IBRM Samar. To 17. z kolei miesiąc wzrostu.
„Listopad 2024 roku to kolejny, siedemnasty już miesiąc rosnącego importu. Prognoza IBRM Samar na ten rok rzędu 940 – 960 tysięcy sztuk ma szanse na realizację. Obecnie trend 12-miesięczny pokazuje wartość 957 461 sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w 2024 roku pojazdów – dokładnie 816 011 – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 19,8% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 80 031 sztuk – jest o 26,2% większy niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po jedenastu miesiącach bieżącego roku wynosi 12,4 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (13 lat).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejsze jest niezmiennie Renault Master, wymieniono.
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):
- Niemcy – 466 966 szt. (19,3%)
- Francja – 92 561 szt. (7,4%)
- Belgia – 65 067 szt. (23,7%)
- Stany Zjednoczone – 62 404 szt. (49,2%)
- Holandia – 44 432 szt. (11,4%)
- Włochy – 29 530 szt. (42,4%)
- Dania – 24 204 szt. (31,6%)
- Szwecja – 22 410 szt. (-2,6%)
- Austria – 21 177 szt. (14,8%)
- Szwajcaria – 19 931 szt. (14,1%)
- Kanada – 6 518 szt. (38,2%)
- Czechy – 5 549 szt. (39,7%)
- Norwegia – 5 268 szt. (-11,3%)
- Wielka Brytania – 4 195 szt. (18,4%)
- Luksemburg – 3 572 szt. (33,8%)
- Finlandia – 3 323 szt. (13%)
- Hiszpania – 2 232 szt. (12,7%)
- Litwa – 1 895 szt. (21,3%)
- Japonia – 1 787 szt. (32,2%)
- Słowacja – 1 234 szt. (27,3%)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,5%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+49,2%), które zajmują obecnie 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii i Szwecji wykazał spadek, odpowiednio o 11,3 i 2,6%. W większości przypadków – poza Francją – wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk, wskazał Samar.
Źródło: ISBnews