Plan generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), został zaakceptowany przez ministra infrastruktury, podała spółka. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
Zatwierdzony plan generalny jest warunkiem wystąpienia o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska, o którą spółka CPK zwróci się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ciągu najbliższych dni. Promesa będzie potem jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, który następuje po otrzymaniu wyczekiwanej już decyzji środowiskowej, a poprzedza wniosek o pozwolenie na budowę, podkreśliła spółka.
„Zatwierdzony plan generalny jest potwierdzeniem fundamentalnych założeń projektu CPK. To bardzo dobra wiadomość w kontekście zaawansowanego już procesu wyboru partnera finansowego, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce będącej operatorem lotniska” – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, cytowany w komunikacie.
„Zatwierdzenie planu generalnego zakończyło etap planowania CPK. Spełniliśmy rygorystyczne standardy wymagane przy budowie nowego lotniska” – dodał prezes CPK Mikołaj Wild.
Plan generalny lotniska obejmuje obszar 13 gmin z otoczenia inwestycji. W województwie mazowieckim są to: Baranów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek (powiat grodziski), Brwinów (pow. pruszkowski), Nowa Sucha, Sochaczew i Teresin (pow. sochaczewski), Błonie (pow. warszawski zachodni), Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski). Natomiast w woj. łódzkim jest to gmina Bolimów (pow. skierniewicki), wymieniono.
Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 r., czyli w horyzoncie czasowym prognoz lotniczych dla Polski z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Faza pierwsza planu obejmuje okres od 2028 r. – to zakładany rok uruchomienia lotniska. Plan zakłada, że lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku. W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2 150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80% nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha, na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1 100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji, wynika z materiału.
Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już posiadać trzy równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 65 mln pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3 900 hektarów.
Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony w celu zaplanowania przyszłych obszarów dla rozwoju lotniska, podsumowano.
CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do przygotowania i realizacji programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski – Portu Solidarność – oraz koordynacji i kontroli realizacji inwestycji towarzyszących, w tym budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.
Źródło: ISBnews