Obniżki na stacjach paliw są już zauważalne, ale pozostają jeszcze daleko za spadkiem cen w hurcie, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex. W przyszłym tygodniu średnie ceny benzyny Pb95 mogą spaść w okolice 6,53 zł/l, benzyny Pb98 – 7,25 zł/l, oleju napędowego – 7,68 zl/l i LPG – 3,00 zł/l.
Wyraźne uspokojenie na rynku ropy naftowej i umocnienie złotego spychają hurtowe ceny paliw na rynku krajowym w dół. I chociaż obniżki na stacjach paliw są zauważalne, to pozostają jeszcze daleko za spadkiem cen w hurcie. Paradoksalnie sytuacja taka, jeśli utrzyma się do końca roku, pozwoli na zminimalizowanie skutków powrotu 23 % stawki podatku VAT od początku nowego roku.
Tymczasem średnie ceny na stacjach kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,58 zł/l (-4gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (bz), oleju napędowego 7,74 zł/l (-6 gr/l), autogazu 3,01 zł/l (-2 gr/l).
Warto zaznaczyć, że w niewielu niektórych lokalizacjach obserwujemy spadki cen benzyny i oleju napędowego do poziomów znacznie poniżej średniej krajowej. Tu benzyna 95 kosztuje ok. 6,30 zł/l, a olej napędowy około 7,30 zł/l.
W przyszłym tygodniu średnie ceny benzyny Pb95 mogą spaść w okolice 6,53 zł/l, benzyny Pb98 – 7,25 zł/l, oleju napędowego – 7,68 zl/l i LPG – 3,00 zł/l.
Ceny styczniowej serii kontraktów na ropę naftową Brent utrzymują się w rejonie 87 USD/bbl.
Tydzień rozpoczął się od dużej zmienności na rynku w efekcie spekulacji o możliwej zmianie przez OPEC+ październikowej decyzji o cięciu limitów wydobycia. Zamiast 2 mln bbl/d limity miałyby zostać obniżone o 1,5 mln bbl/d. Minister energii Arabii Saudyjskiej zaprzeczył tym doniesieniom w oficjalnym oświadczeniu podkreślając, że decyzja OPEC+ o redukcji limitów wydobycia o 2 mln blb/d jest wiążąca do końca 2023 roku, a jeśli zajdzie potrzeba dalszej redukcji wydobycia w celu przywrócenia równowagi popytowo-podażowej, OPEC+ jest zawsze gotowy do interwencji.
Rynek czeka na ostateczną decyzję UE i G7 w kwestii ustalenia limitów cen na ropę rosyjską. Dyskutuje się obecnie o przedziale 65-70 USD/b. Ustalenie limitu ceny na tym poziomie byłoby wyższe od wcześniejszych oczekiwań.
Ceny frachtu tankowców do transportu ropy naftowej osiągają bliskie rekordom poziomy na dwa tygodnie przed wejściem w życie unijnego embarga na import rosyjskiej ropy naftowej drogą morską.
Zgodnie z danymi chińskiej GAC w październiku eksport diesla z Chin do Holandii wzrósł blisko 70% w skali miesiąca do 198 tys. ton co w normalnych warunkach rynkowych odpowiadałoby ponad 8% europejskiego importu diesla
Zapasy diesla w północno-zachodnim europejskim regionie ARA są 25% niższe od 5-letniej średniej, jednak od czerwca tego roku, kiedy obserwowaliśmy tegoroczne minima powoli rosną.
Źródło: ISBnews / BM Reflex