Negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady osiągnęli nieformalne porozumienie w sprawie nowych zasad pobierania opłat drogowych dla ciężarówek. Celem jest przejście z opłat opartych na czasie przejazdu na opłaty, wynikające z przebytej odległości, poinformował Parlament. Nowymi zasadami byłyby objęte nie tylko samochody ciężarowe, ale także autobusy, furgonetki i samochody osobowe korzystające z dróg transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
„Wstępne porozumienie osiągnięte w środę między negocjatorami Parlamentu Europejskiego i Rady zaktualizuje przepisy określające opłaty, jakie państwa członkowskie UE mogą nakładać na ciężarówki i ciężarówki, ale także autobusy, furgonetki i samochody osobowe korzystające z dróg transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Celem nowych przepisów jest przeniesienie opłat drogowych z modelu opartego na czasie na system oparty na odległości lub rzeczywisty system oparty na kilometrach, aby lepiej odzwierciedlać zasady 'zanieczyszczający płaci’ i 'użytkownik płaci'” – czytamy w komunikacie.
Ponadto, aby zachęcić do szerszego korzystania z pojazdów bardziej przyjaznych dla środowiska, zgodnie z nowymi przepisami kraje UE będą musiały ustalić różne stawki opłat drogowych w oparciu o emisje CO2 dla ciężarówek i autobusów, gdy tylko zostaną ustalone dodatkowe przepisy dotyczące klas CO2 dla pojazdów, prawdopodobnie w 2023 r. oraz w oparciu o efektywność środowiskową furgonetek i minibusów od 2026 r., ze znacznymi ograniczeniami opłat za pojazdy bezemisyjne lub niskoemisyjne.
Jak wynika z zawartego porozumienia, państwa członkowskie będą stopniowo wycofywać winiety (opłaty drogowe zależne od czasu) w sieci bazowej TEN-T od 2029 roku dla pojazdów ciężkich (ciężarówki, ciężarówki i autobusy), a zamiast tego zaczną stosować opłaty drogowe (opłaty zależne od odległości).
Jednak państwa członkowskie nadal będą mogły zachować winiety dla określonych części tej sieci, jeśli będą w stanie udowodnić, że nowy sposób pobierania opłat byłby nieproporcjonalny.
Aby zapewnić równe traktowanie i uczciwą konkurencję, nowe przepisy zostaną rozszerzone nie tylko na autobusy, ale także na lżejsze pojazdy, takie jak vany, minibusy i samochody osobowe. Kraje UE, które zdecydują się pobierać opłaty od tych pojazdów, będą mogły korzystać z systemów opłat drogowych lub winiet. Aby zapewnić sprawiedliwe traktowanie okazjonalnych użytkowników i kierowców z innych krajów UE, porozumienie określa krótsze okresy ważności (jeden dzień, tydzień lub 10 dni) oraz limity cenowe winiet, które można nałożyć na samochody osobowe.
Porozumienie zastrzega, że po pięciu latach od wejścia w życie tych przepisów Komisja ma ocenić ich stosowanie.
Natomiast trzy lata po wejściu w życie tych zasad państwa członkowskie będą publicznie informować o opłatach drogowych i opłatach od użytkowników pobieranych na ich terytorium, a także o wykorzystaniu środków, pochodzących z tych opłat.
Nieformalne porozumienie w sprawie przepisów o eurowinietach musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Komitet Stałych Przedstawicieli Rady oraz Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu, a następnie Radę i Parlament.
Źródło: ISBnews