Projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL) w spółkę akcyjną, w której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
Konsultacje publiczne projektu zakończyły się w ubiegłym tygodniu, rząd planował jego przyjęcie w III kw.
„Biorąc pod uwagę schyłkowość konstrukcji przedsiębiorstwa państwowego, jako formuły wykonywania działalności gospodarczej oraz nieprzystawanie jej do rozmiarów samego przedsiębiorstwa PPL, jak i rozmiarów działalności jaką prowadzi, […] i wreszcie swego rodzaju szkodliwość utrzymywania takiej formuły dla samego podmiotu, a co za tym idzie dla interesu Skarbu Państwa, za konieczne należy uznać przekształcenia PPL w spółkę prawa handlowego” – czytamy w uzasadnieniu.
Istotą rozwiązań ustawowych jest przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze w spółkę akcyjną o nazwie Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem, podano także.
Przedmiot działalności nowego podmiotu określono jako:
- budowa, przebudowa, utrzymanie i eksploatacja lotnisk oraz lotniczych urządzeń naziemnych;
- budowa, przebudowa, utrzymanie i eksploatacja infrastruktury okołolotniskowej;
- świadczenie usług lotniczych związanych ze startem, lądowaniem i parkowaniem statków powietrznych i innych związanych z obsługą operacji lotniczych;
- świadczenie usług lotniczych związanych z obsługą statków powietrznych, załóg, pasażerów oraz ładunków (towarów i poczty);
- świadczenie usług związanych z działalnością lotniska, w szczególności usług gastronomicznych, handlu detalicznego, hotelarskich, promocji i reklamy oraz związanych z wynajmem powierzchni, obiektów i urządzeń; 6) świadczenie usług zarządzania lotniskami;
- świadczenie usług zarządzania infrastrukturą lotniskową – lotniczą i pozalotniczą – i okołolotniskową;
- świadczenie usług doradczych w zakresie zarządzania lotniskami, infrastrukturą lotniskową – lotniczą i pozalotniczą – lub okołolotniskową.
Przepisy ustawy regulują wszelkie skutki przekształcenia w obszarze prawa cywilnego. Komercjalizacja ma być dokonywana przez pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, w imieniu Skarbu Państwa, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, poprzez sporządzenie aktu komercjalizacji.
Jak wynika z uzasadnienia, oczekiwanym efektem w tym zakresie jest przede wszystkim uporządkowanie procesów organizacyjnych i zarządczych, zwiększenie przejrzystości, elastyczności i efektywności tych procesów (w wyniku rozdzielenia funkcjonowania organów zarządczych, nadzorczych oraz właścicielskich), a także poprawa zdolności operacyjnych podmiotu.
Integracja PPL z CPK spowoduje skupienie w jednym podmiocie kompetencji i odpowiedzialności w zakresie planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową. Pozwoli to również na zwiększenie koordynacji działań inwestycyjnych w tym zakresie. Przewiduje się bowiem, że tylko silna grupa kapitałowa, będzie mogła efektywniej przeciwstawić się wymaganiom rynkowym i być generatorem rozwoju gospodarczego a jednocześnie w sytuacjach nadzwyczajnych (np. kryzys wywołanym pandemią) być stabilnym oparciem dla całego sektora, podsumowano.
Źródło: ISBnews