Rada UE przyjęła zmienione rozporządzenie dotyczące unijnych wytycznych rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), które rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdowę, zakłada przyśpieszenie budowy dużych projektów transgranicznych i ich zakończenie do 2040 r. oraz połączenie sieci bazowej z kolejowymi korytarzami do 2050 r., podała Rada.
Nowe prawo ma na celu zbudowanie niezawodnej, sprawnej i wysokiej jakości sieci transportowej, która zapewni zrównoważoną łączność w całej Europie bez przerw, wąskich gardeł i brakujących połączeń.
„Sieć TEN-T będzie rozwijana lub modernizowana krok po kroku, a nowe rozporządzenie określa jasne terminy jej ukończenia w trzech etapach: do 2030 r. dla sieci bazowej, 2040 r. dla rozbudowanej sieci bazowej i 2050 r. dla sieci kompleksowej” – czytamy w komunikacie.
Nowy pośredni termin 2040 r. wprowadzono, aby przyspieszyć zakończenie dużych projektów, głównie transgranicznych, takich jak brakujące połączenia kolejowe , przed 2050 r., kiedy to wprowadzona zostanie szersza sieć kompleksowa. Np. nowe połączenia kolei dużych prędkości między Porto i Vigo oraz Budapesztem i Bukaresztem muszą zostać ukończone do 2040 r.
Po ukończeniu sieci pasażerowie będą mogli podróżować pociągiem między Kopenhagą a Hamburgiem w 2,5 godziny, zamiast 4,5 godzin, wskazano.
Aby zapewnić, że planowanie infrastruktury spełnia rzeczywiste potrzeby operacyjne oraz poprzez integrację kolei, dróg i dróg wodnych, nowe rozporządzenie łączy korytarze sieci bazowej z kolejowymi korytarzami towarowymi w tzw. europejskie korytarze transportowe”.
Korytarze te mają najwyższe znaczenie strategiczne dla rozwoju zrównoważonych i multimodalnych przepływów transportu towarowego i pasażerskiego w Europie.
Ponadto nowe rozporządzenie rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdowę, jednocześnie obniżając rangę połączeń transgranicznych z Rosją i Białoruś.
Po dzisiejszym przyjęciu akt ustawodawczy zostanie podpisany przez przewodniczących Rady i Parlamentu Europejskiego, a następnie w nadchodzących tygodniach zostanie opublikowany w dzienniku urzędowym UE. Zmienione rozporządzenie wejdzie w życie dwadzieścia dni po publikacji.
Źródło: ISBnews