Sejm przyjął ustawę zakładającą zwolnienie z opłat za infrastrukturę kolejową dla organizatorów pomocy humanitarnej dla Ukrainy i rekompensatę dla zarządców tej infrastruktury z Funduszu Pomocy Ukrainie. Za ustawą głosowało 444 posłów, nikt nie był przeciwny, wstrzymało się 11.
Ustawa o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy zakłada dopuszczenie wydłużenia czasu pracy obsady pociągu przewożących osoby poszkodowane w wyniku konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których stacja początkowa lub końcowa znajduje się na terenie województwa lubelskiego lub województwa podkarpackiego w związku z nie wynikającym z rozkładu jazdy pociągu wydłużonym czasem odprawy granicznej.
Zawiera również rozwiązanie umożliwiające w przypadku niedoboru maszynistów ze znajomością szlaku w odniesieniu do konkretnych odcinków linii kolejowych, uruchomienie bez zbędnej zwłoki pociągów pasażerskich przeznaczonych do przewozu osób, które przemieszczają się z terytorium Ukrainy na terytorium Polski.
Zakłada także dopuszczenie do prowadzenia pociągów pasażerskich przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez maszynistę posiadającego uprawnienia ograniczone wyłącznie do prowadzenia pociągów towarowych tym samym typem pojazdu, na który maszynista ma autoryzację na prowadzenie pociągów towarowych.
Zawiera także przepisy, dotyczące wsparcia organizatorów pomocy humanitarnej transportowanej koleją, poprzez zwolnienie ich z konieczności ponoszenia kosztów opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Z Funduszu Pomocy Ukrainie miałyby być wypłacane rekompensaty z tytułu utraconych przychodów w związku z niepobieraniem opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Analogiczne finansowanie zostało przewidziane dla przewoźników kolejowych, którzy uruchamiają dodatkowy pociąg pasażerski nieujęty w rocznym rozkładzie jazdy albo włączają dodatkowy wagon do pociągu pasażerskiego stałego kursowania, w celu przewozu osób przemieszczających się z terytorium Ukrainy na terytorium Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Wsparcie finansowe z Funduszu Pomocy Ukrainie miałoby objąć również zarządców infrastruktury kolejowej, którzy remontowali albo przystosowali infrastrukturę kolejową do przewozu uchodźców lub prowadzili ruch na infrastrukturze kolejowej ich obsługującej, a także operatorów w transporcie kolejowym w zakresie finansowania kosztów z tytułu niepobierania opłat za przewóz uchodźców.
W ustawie zawarto rozwiązanie, zgodnie z którym wszystkie świadectwa kierowców, które utraciły ważność od 24 lutego 2022 r. zachowują ważność do 31 grudnia 2022 r. Przewiduje się także zawieszenie do 31 grudnia 2022 r. obowiązku wymiany ukraińskiego prawa jazdy na prawo jazdy polskie po 6 miesiącach od daty uzyskania prawa stałego lub czasowego pobytu, dając obywatelom Ukrainy swobodę poruszania się. Wprowadzono także możliwość skrócenia trasy przewozu z terytorium Ukrainy na terytorium RP realizowanego na podstawie zezwolenia na międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy osób.
W ustawie zawarto również mechanizm umożliwiający odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych marynarzy wydanych przez administrację Ukrainy na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie ustawy o bezpieczeństwie morskim, obowiązujących tak jak dla dokumentów wydanych przez polską administrację morską. Proponowane rozwiązanie umożliwiałoby odnowienie dyplomu, który utracił ważność lub niedługo utraci, a marynarz mógłby dalej pełnić służbę na statku o polskiej przynależności lub pod obcą banderą.
Takie rozwiązanie ułatwi utrzymanie pracy przez obywateli Ukrainy oraz osoby dotknięte zaistniałą sytuacją posiadające dyplomy ukraińskie oraz stałego dochodu rodzin potrzebujących pomocy na terytorium Ukrainy lub Polski.
Źródło: ISBnews