Sejm przyjął nowelizacje prawa budowlanego wprowadzającą możliwość prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej i monitorowania przez inwestora zdalnie wpisów w nim dokonywanych.
Za nowelizacją opowiedziało się 405 posłów, nikt nie był przeciwny, wstrzymało się 45.
Wcześniej posłowie przyjęli kilka poprawek, dotyczących m.in. postępowania przy uznawaniu kwalifikacji zawodowych, wyboru izby okręgowych izb architektów oraz okręgowych izb inżynierów budownictwa oraz poprawek doprecyzowujących.
Jednocześnie czasowo zostanie zachowana dotychczasowa forma prowadzenia dziennika budowy, czyli papierowa. Inwestor będzie miał od tej pory możliwość wyboru, czy chce dokumentować proces budowlany elektronicznie czy papierowo.
Nowelizacja zakłada wprowadzenie obowiązku dołączania do dziennika budowy kopii uprawnień budowlanych uczestników procesu budowlanego (z zastrzeżeniem, że ww. obowiązku nie stosuje się do uprawnień budowlanych wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane).
Administratorem w zakresie danych zgromadzonych w systemie elektronicznego dziennika budowy (systemie EDB) oraz podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i rozwój systemu elektronicznego dziennika budowy będzie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. Organy administracji architektoniczno-budowlanej, organy nadzoru budowlanego oraz inne organy uprawnione do kontroli przestrzegania przepisów na terenie budowy uzyskają prawo dostępu do tego systemu, czyli m.in. do przeglądania dokonanych w dzienniku budowy wpisów.
Ponadto nowelizacja dopuszcza możliwość kontynuacji prowadzenia dziennika budowy w postaci elektronicznej w sytuacji, gdy pierwotnie dziennik budowy był prowadzony w postaci papierowej. Niemniej jednak dziennik budowy prowadzony od początku w postaci elektronicznej nie będzie mógł mieć zmienionej formy.
Każdy dziennik budowy otrzyma indywidualny numer, który pozwoli zarówno inwestorowi, jak i organowi nadzoru budowanego, na odnalezienie dziennika w systemie elektronicznego dziennika budowy i odczytywanie wpisów dotyczących konkretnej budowy. Dzięki temu nie będzie konieczne dołączanie dziennika budowy do dokumentacji przy oddawaniu obiektu budowlanego do użytkowania.
Nowela zakłada także prowadzenie centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
Regulacja doprecyzuje termin, w jakim będzie konieczne założenie książki obiektu budowlanego – 30 dni od dnia uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie lub niezgłoszenia przez organ nadzoru budowlanego sprzeciwu, w drodze decyzji, do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Ponadto określa katalog osób lub podmiotów uprawnionych do dokonywania wpisów w książce obiektu budowlanego oraz wskazuje termin, w jakim wpisu należy dokonać.
Nowela zakłada także, że książkę obiektu budowlanego zakłada się i prowadzi w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem systemu elektronicznej książki obiektu budowlanego (systemu EKOB). Adres strony internetowej, która zapewni dostęp do elektronicznej książki obiektu budowlanego ma – zgodnie z nowelą – podać Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu.
Nowelizacja wprowadza także przepisy regulujące funkcjonowanie portalu e-Budownictwo, zapewnienie prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane i ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w systemie e-CRUB; oraz zawiera regulację w zakresie przeprowadzania egzaminów na uprawnienia budowlane oraz trybu pracy organów samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa.
Źródło: ISBnews