Polacy planują przeznaczyć średnio 568,8 zł na Święta Wielkanocne w tym roku, wynika z Barometru Providenta. To o 30 zł mniej niż w zeszłym roku. Niemal połowa z nich przewiduje, że koszty zbliżającej się Wielkanocy będą porównywalne do tych w poprzednich latach, a więcej niż co czwarty spodziewa się większych wydatków.
82,4% respondentów, którzy zadeklarowali, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny czynnik wskazali inflację i podwyżkę cen produktów. To dokładnie 10 pkt proc. mniej niż w 2023 r. Wydatki niższe lub podobne do tych ubiegłorocznych Polacy zawdzięczają odpowiedzialnemu zarządzaniu domowym budżetem: ponad połowa ankietowanych zamierza oszczędzać na produktach i uważniej przyglądać się cenom, podano.
„Według najnowszej edycji cyklicznego Barometru Providenta, łącznie 56,3% osób planuje utrzymać koszty tegorocznej Wielkanocy na niższym lub takim samym poziomie jak w poprzednich latach. Wśród nich 31,4% zaoszczędzi, kupując tańsze zamienniki, 30% skorzysta z promocji, natomiast 32,4% (dokładnie tyle samo co w 2023 r.) nie kupi wszystkich potrzebnych produktów. Prawie co piąty badany ograniczy wydatki, celebrując w mniejszym gronie” – powiedziała rzeczniczka prasowa Provident Polska Karolina Łuczak, cytowana w komunikacie.
Tegoroczną Wielkanoc finansowo najmocniej odczują mieszkańcy województwa lubuskiego, którzy wydadzą 838 zł, a także ankietowani w wieku 45-54 lat, deklarujący średnie wydatki rzędu 625 zł. 46,7% najmłodszych ankietowanych w przedziale 18-24 lata w ogóle nie obchodzi Świąt Wielkanocnych. Z drugiej strony, 17% z nich wybiera podróżowanie, co może być przyczyną większych wydatków okołoświątecznych tej grupy badanych. Ostatecznie budżety osób z tej grupy są zdecydowanie najniższe i wyniosą w tym roku ok. 263 zł.
„Niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania, inflacja i wzrost cen są głównymi przyczynami większych wydatków każdej grupy badawczej. Najczęstszym sposobem na obniżenie budżetu jest wybór tańszych zamienników – mistrzami tej metody oszczędzania są osoby w wieku 45-55 lat (62%), a także mężczyźni – wykorzystuje ją 45,7% z nich w porównaniu do 15% kobiet. Z kolei panie częściej niż panowie rezygnują z zakupu wszystkich potrzebnych produktów (36% wobec 29,5% mężczyzn). Promocje są natomiast mocną stroną 60,7% ankietowanych z grupy wiekowej 45-44 lata” – dodała Łuczak.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae metodą CAWI na próbie N=1 008 dorosłych Polaków w lutym 2024 r.
Źródło: ISBnews