Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 8-12 kwietnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Cyberbezpieczeństwo: Liczba domen phishingowych zgłoszonych do zablokowania przez CSIRT (Computer Security Incident Response Team) Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) wzrosła do 30 140 w 2023 r. z 17 200 w 2022 r., podała Komisja.
Cyberbezpieczeństwo: Liczba cyberataków obsłużonych przez CSIRT (Computer Security Incident Response Team) NASK wzrosła o ponad 100% do przeszło 80 tys. incydentów w 2023 r., podano w „Sprawozdaniu pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa za 2023 rok”, opublikowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Reklama TV: Grupa Polsat Plus oczekuje, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2024 roku będzie rósł w niskim jednocyfrowym tempie, podała spółka.
E-commerce: Ponad 4/5 firm (87%) twierdzi, że więcej niż 60% ich wolumenu sprzedaży detalicznej nadal pochodzi ze sprzedaży tradycyjnej, wynika z raportu FM Logistic. Z kolei 99% sprzedawców detalicznych chce oferować do 2025 r. dostawy tego samego dnia wobec 35% obecnie. Na uwzględnionych w raporcie rynkach (polski, francuski i indyjski) 64% konsumentów nadal preferuje dostawę do domu, a 23% woli odbiór na ulicy, z kolei polscy konsumenci zdecydowanie najczęściej wybierają automaty paczkowe.
Prawo telekomunikacyjne: Rada Ministrów planuje przyjąć w II kwartale projekt nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, wynika z informacji w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projektowane rozwiązania przewidują wprowadzenie zharmonizowanego gniazda ładowania urządzeń elektronicznych (USB typu C).
Cyberbezpieczeństwo: Rada Ministrów planuje przyjąć w III kwartale projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw, wynika z informacji w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Celem jest wdrożenie zmian wprowadzonych przez dyrektywę NIS 2 oraz zareagowanie na pojawiające się nowe cyberzagrożenia, wyjaśniono.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 5,6% r/r w marcu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 5,1%, a średnią wartość koszyka o 0,4% r/r do 198 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Telekomunikacja stacjonarna: Liczba przeniesionych numerów telefonów stacjonarnych wyniosła łącznie 58 898 w I kw. 2024 r., podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). W I kw. ub.r. liczba przeniesionych numerów wyniosła 147 428.
Telekomunikacja mobilna: Łączna liczba przeniesionych numerów komórkowych wyniosła 367 567 w I kw. 2024 r., podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). W I kw. ub.r. liczba przeniesionych numerów wyniosła 360 137.
Omnichannel: Polscy konsumenci najczęściej odwiedzają małe lokalne sklepy, blisko swojego miejsca zamieszkania – 66% badanych chodzi tam raz lub kilka razy w tygodniu, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Cushman & Wakefield. Zakupy online przynajmniej raz w tygodniu robi 36% Polaków, zaś połowa – raz lub kilka razy w miesiącu.
Cyberbezpieczeństwo: Ministerstwo Cyfryzacji zachęca podmioty działające w branży cyberbezpieczeństwa do udziału w konkursie na najlepsze polskie rozwiązanie w obszarze cyberbezpieczeństwa. 8 maja w Katowicach, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, odbędzie się wydarzenie matchmakingowe CyberMarket, organizowane przez Krajowe Centrum Kompetencji Cyberbezpieczeństwa (NCC-PL) i Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości. Wydarzenie w Katowicach stanowić będzie finałowy etap konkursu, podczas którego prezentowane rozwiązania zostaną ocenione przez jury.
Płatności bezgotówkowe: W 2023 r. za pomocą płatności mobilnych zrealizowano łącznie 23% wszystkich transakcji na terminalach wobec 14% w 2022 r. Korzystanie z mobilnych aplikacji bankowych zadeklarowało 60% dorosłych Polaków – to dwukrotnie więcej niż w 2018 r., wynika z badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie” Fundacji Polska Bezgotówkowa. Dominującą pozycję w kategorii płatności mobilnych odgrywa technologia NFC – przy jej wykorzystaniu zrealizowano 71% wszystkich płatności mobilnych na terminalach. W 2023 r. po cyfrowe formy płatności klienci sięgali najczęściej w: sklepach z obuwiem i odzieżą (70%); sklepach wielkopowierzchniowych, czyli supermarketach i hipermarketach (69%); księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych (65%); drogeriach, aptekach oraz na stacjach paliw (64%). Z kolei gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60%), u fryzjera oraz za naprawy (56%), w warsztatach i salonach samochodowych (52%). Ponad 65% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo, co oznacza, że w 2023 r. udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 3 pkt proc. do 35%.
Global Digital Compact: Biuro Pełnomocnika ds. Technologii ONZ (ang. UN Tech Envoy) opublikowało projekt (tzw. zero draft) ogólnoświatowego porozumienia cyfrowego Global Digital Compact (GDC). Publikację dokumentu poprzedziły wielostronne konsultacje, które rozpoczęły się w pierwszej połowie ubiegłego roku i były kontynuowane w lutym br., w ramach kilku sesji z państwami członkowskimi ONZ oraz z grupami interesariuszy. Publikowany projekt został opracowany na podstawie pisemnych wkładów przekazywanych przez państwa członkowskie i interesariuszy.
Transformacja cyfrowa: Przeprowadzone przez Progress badanie Human-Centered Software Design: A State of the Marketplace, sprawdziło dojrzałość firm w zakresie wdrażania tego podejścia. Szczególnie dobrze zaprezentowały się w nim polskie podmioty: 62% ankietowanych z Polski stwierdziło, że wykorzystywane w ich firmach aplikacje spełniają wymogi związane z ogólnodostępnością; 82% polskich respondentów dostrzega rosnące znaczenie projektowania zorientowanego na użytkownika; 80% uczestników badania z Polski stwierdziło, że inwestowanie w aplikacje uwzględniające zróżnicowanie konsumentów będzie jednym z najbardziej istotnych trendów w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy.
AI: Najważniejsze firmy branży technologicznej powołały AI-Enabled Information and Communication Technology Workforce Consortium. Oprócz Cisco, w działania nowo powołanej organizacji zaangażowane są Accenture, Eightfold, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP. Wysiłki organizacji będą skoncentrowane na zapewnianiu możliwości podnoszenia umiejętności i przekwalifikowania w tych zawodach, które mogą być szczególnie narażone na konsekwencje rozwoju sztucznej inteligencji.
Cyberbezpieczeństwo: Wykorzystanie zewnętrznych usług zdalnych to jedna z najczęściej stosowanych (65% przypadków) przez hakerów metod uzyskania dostępu do zasobów firm. Według raportu specjalistów Sophos zarządzanie usługami realizowanymi „na odległość” powinno być priorytetem w cyberbezpieczeństwie. W 9 na 10 udanych atakach na firmy hakerzy skorzystali z protokołu pulpitu zdalnego. 43% przedsiębiorstw nie stosuje podstawowego narzędzia ochrony dostępu, jakim jest uwierzytelnianie wieloskładnikowe.
AI: Cisco Hybrid Work Study ujawniło potrzebę modernizacji przestrzeni biurowych, w tym z wykorzystaniem AI. Najnowsze badanie Cisco wskazuje, że unowocześnienie biur jest kluczem do usprawnienia pracy hybrydowej i zwiększenia produktywności pracowników. Według badania 72% pracowników jest pozytywnie nastawionych do powrotu do biur, ale oczekuje lepiej wyposażonych przestrzeni do współpracy. 81% pracodawców już przeprojektowało lub planuje przeprojektować miejsca pracy w ciągu 2 lat, a 83% przyznaje, że usprawnienia środowisk do współpracy skutecznie przyciągają i zatrzymują największe talenty. Większość pracodawców planuje wdrożyć sztuczną inteligencję w swoich organizacjach, ale niewielu z nich ma strategie, stojąc w obliczu wyzwań związanych z bezpieczeństwem, integracją i kosztami.
Energetyka i AI: Startuje nowy, międzynarodowy projekt wspierany przez NATO – R-GRID: Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa sieci elektroenergetycznych. Celem projektu jest stworzenie narzędzia wykorzystującego AI do ochrony systemu sieci elektroenergetycznej, przeciwdziałania przerwom w dostawach prądu w kluczowych sektorach czy całkowitemu blackoutowi. Symulacje generowane przez R-GRID mają pomóc w identyfikacji krytycznych elementów sieci czy wpłynąć na zwiększenie odporności systemów energetycznych – z uwzględnieniem zarówno tradycyjnych, jak i odnawialnych źródeł energii, będących na różnych poziomach zaawansowania technologicznego.
Rozwój ICT: Kraje Europy Środkowo-Wschodniej mają środki i możliwości, aby zdecydowanie przyspieszyć rozwój sektora ICT i stać się cyfrowym liderem w Unii Europejskiej – wynika z najnowszego raportu PwC i CEE Digital Coalition. Autorzy analizy podkreślają, że w wielu cyfrowych obszarach państwa naszego regionu wypadają znacznie lepiej niż te z zachodniej Europy: procentowo mamy więcej firm działających w sektorze cyfrowym i więcej osób w nim zatrudnionych. Coraz więcej też wydajemy na badania i rozwój technologiczny. Eksperci podkreślają, że motorem napędowym dla regionu w najbliższych latach będzie sztuczna inteligencja oraz rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania oraz usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Cyberbezpieczeństwo: Analizy ekspertów Check Point Research dotyczących stanu cyberbezpieczeństwa w I kw. 2024 r. wskazują na 28-proc. wzrost ataków oraz koncentracja cyberprzestępców na nauce i badaniach oraz sektorze administracyjno-wojskowym – tak wyglądał pierwszy kwartał 2024 roku w cyberprzestrzeni. Średnia liczba ataków sięgnęła już 1308. Afryka to obecnie najbardziej podatny na ataki region świata. To właśnie tu odnotowano największy przyrost (+20%) oraz największą liczbę (2372) ataków tygodniowo na pojedynczą organizację. Najbardziej niepokojącym faktem jest jednak gwałtowny wzrost ataków ransomware. Najwięcej z nich realizowanych było w Ameryce Północnej. Największy przyrost należy jednak do Europy – 64% r/r.
Transformacja cyfrowa: Według raportu IDC InfoBrief zleconego przez Endavę, połowa projektów transformacji cyfrowej przeprowadzanych na całym świecie w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie osiągnęła oczekiwanych celów i wyników. Co więcej, 6 na 10 europejskich organizacji podejmujących działania w tym zakresie uważa te inwestycje za nieudane. Najnowsze badania rzucają jednak światło na to, co sprawia, że transformacja cyfrowa działa – i jak się okazuje, najważniejszy jest ludzki wkład w ten proces.
Dezinformacja w internecie: Rośnie skala fałszywych informacji w przestrzeni publicznej – wynika z najnowszego raportu „Dezinformacja oczami Polaków”. 84% Polaków zetknęło się z fake newsem, a 9 na 10 badanych potwierdziło prawdziwość choć jednej z fałszywych informacji, wynika z raportu przygotowanego przez Koalicję „Razem Przeciw Dezinformacji”.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Netflix: Ma 34% udziału w polskim rynku streamingu online (SVOD), kolejną pozycję z 15-proc. udziałem zajmuje HBOmax, wynika z danych firmy JustWatch za I kw. 2024.
Grupa Polsat Plus: Zakłada 1 mld zł capeksu rozwojowego w obszarze zielonej energii w tym roku i podtrzymuje, że zacznie obniżać wskaźnik dług netto/EBITDA od 2025 roku, poinformowała CFO Katarzyna Ostap-Tomann.
Grupa Polsat Plus: Chce uruchomić projekt fotowoltaiczny Przykona na przełomie 2025/2026 roku, poinformował wiceprezes Maciej Stec.
Orange Polska: Uruchomił 38 stacji bazowych w I kw. 2024 r., zwiększając ich liczbę do 12 376 nadajników, podał operator.
GPW: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) planuje oddanie systemu WATS do testów od lipca, poinformował CFO Adam Młodkowski. Zarząd giełdy powiększony o nowego członka ds. IT zaprezentuje strategię pokazującą, w jakim ostatecznie zakresie system zostanie wykorzystany.
Unified Factory: Prowadzi zaawansowane rozmowy na temat nowych wdrożeń, poinformował ISBtech prezes Marcin Woźniak. Spółka wprowadza do swojej platformy klasy Customer Service Automation (CSA) kolejne rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję (AI). Ponadto kontynuuje proces poszukiwania inwestora strategicznego.
Fabrity: Odnotowało 12,94 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 24,24 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Kino Polska: Odnotowało 51,87 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 47,67 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa Polsat Plus: Uwzględnia w celach na ten rok m.in. uruchomienie farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie oraz pozyskanie finansowania na projekt farmy wiatrowej Drzeżewo, podała spółka.
Grupa Polsat Plus: Odnotowała 130 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2023 r., co oznacza spadek o 25% r/r, podała spółka. Konsensus rynkowy wynosił 57 mln zł zysku.
DataWalk: Jest gotowy wykorzystać pełny potencjał sztucznej inteligencji (AI) i liczy na „istotny wzrost” przychodów w tym roku, poinformował prezes Paweł Wieczyński.
DataWalk: Odnotował 28,15 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 116,74 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
MCI: Wartość aktywów brutto należącego do MCI Capital ASI funduszu MCI.PrivateVentures FIZ wyniosła 2,73 mld zł na 31 marca 2024 r., podała spółka. Wartość aktywów brutto subfunduszy MCI.EuroVentures 1.0. i MCI.TechVentures 1.0. to odpowiednio: 2,37 mld zł i 0,36 mld zł.
Empik: Marketplace Empiku – czyli EmpikPlace – zanotował w I kwartale 2024 r. niemal 80-proc. dynamikę wzrostu w ujęciu r/r, podała spółka. Obecnie swoje sklepy na Empik.com prowadzi 7 tys. aktywnych sprzedawców, a do końca 2024 roku Empik planuje zwiększyć tę bazę o 2/3.
Orange Polska: Traktuje 5G i światłowód jako uzupełniające się technologie w ramach usług konwergentnych, poinformował ISBtech członek zarządu operatora ds. Sieci i Technologii Piotr Jaworski.
Orange Polska: Planuje wdrożenie sieci 5G SA (stand alone) w najbliższym czasie, poinformował ISBtech członek zarządu operatora ds. Sieci i Technologii Piotr Jaworski. Liczy na rozwój prywatnych sieci dla biznesu.
Orange Polska: Zakłada osiągnięcie 3000 stacji dla technologii 5G, pracujących w paśmie C, na koniec tego roku, poinformował ISBtech członek zarządu operatora ds. Sieci i Technologii Piotr Jaworski.
Orange Polska: Zainwestuje w tym roku do 0,5 mld zł w rozwój sieci 5G oraz modernizację istniejącej radiowej sieci dostępowej. W 2024-2026 planuje przeznaczyć na ten cel łącznie ok. 1 mld zł, poinformował ISBtech członek zarządu operatora ds. Sieci i Technologii Piotr Jaworski.
Orange Polska: Prezes Urzędu Komunikacji Elektrocznej (UKE) przeprowadził 4 marca – 3 kwietnia br. postępowanie konsolidacyjne projektu decyzji w postępowaniu administracyjnym wszczętym na wniosek Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji oraz na wniosek Orange Polska, w przedmiocie ponownego rozpatrzenia sprawy zakończonej wydaniem przez prezesa UKE decyzji z dnia 20 grudnia 2022 r. w zakresie określenia wskaźnika zwrotu kosztu zaangażowanego kapitału (WACC) stosowanego przez Orange Polska w kalkulacji kosztów, w odniesieniu do usług realizowanych przez operatora na hurtowym rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (Rynek 3a) oraz hurtowym rynku usługi centralnego dostępu w stałej lokalizacji dla produktów rynku masowego (Rynek 3b). W ramach przeprowadzonego postępowania konsolidacyjnego Komisja Europejska wydała 3 kwietnia br. decyzję, w której zaakceptowała notyfikowany projekt, przedstawiając jednocześnie uwagi, podał UKE.
Poczta Polska: Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozpatrzył złożone w dniu 29 stycznia br. przez Pocztę Polską propozycje zmian cennika usług powszechnych. Projekt zmian został poddany analizie pod kątem zgodności z przepisami ustawy Prawo pocztowe. Przeprowadzona analiza nie dała podstaw do wniesienia sprzeciwu wobec całości albo części projektu zmian cennika. Zmiana cennika dotyczy przesyłek w obrocie krajowym: przesyłki listowej nierejestrowanej, przesyłki poleconej, przesyłki listowej z zadeklarowaną wartością oraz potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej.
Sygnis: Producent deeptechowego hardware’u w 2024 roku koncentruje się na rozwoju produktów i zwiększeniu sprzedaży urządzeń z flagowej linii DIW (Direct Ink Writing). Równolegle pracuje nad technologią druku z węgla szklistego (DEPO). Innowacyjny projekt DEPO rozpoczyna właśnie akcelerację w międzynarodowym programie AdMaCom.
10Clouds: Stanowisko prezesa zarządu od 1 kwietnia br. objęła Małgorzata Pietraszewska. Maciej Cielecki – współzałożyciel oraz wieloletni CEO firmy – przekazał funkcje zarządcze, aby rozwijać w AI Labs projekty skupione na sztucznej inteligencji. Stanowisko prezesa przejęła związana z organizacją od 2017 r. Małgorzata Pietraszewska, która od dwóch lat była członkinią zarządu i podejmowała decyzje związane z dalszym rozwojem firmy, ostatnio w roli CCO (chief commercial officer).
Performics: Patrycja Bednarek zasiliła szeregi agencji marketingu efektywnościowego, należącej do Publicis Groupe i objęła stanowisko head of marketing automation. Do jej głównych zadań będzie należało tworzenie oferty biznesowej w obszarach CRM i marketing automation oraz rozwój nowych produktów narzędziowych i technologicznych.
Gaming Innovation Group: Mateusz Juroszek, założyciel i współwłaściciel Betplay Capital oraz przewodniczący rady nadzorczej Atal i STS został wskazany przez Komitet Nominacyjny do roli członka rady dyrektorów w GiG Media. Ostateczną decyzję podejmie walne zgromadzenie spółki w maju 2024 roku. Rodzina Juroszek – poprzez wehikuły inwestycyjne – od lipca 2023 roku jest największym akcjonariuszem w spółce Gaming Innovation Group.
Dell Technologies: Przedstawił gamę komputerów osobistych serii Latitude wykorzystujących sztuczną inteligencję zaprojektowanych z myślą o wprowadzeniu organizacji i pracowników w nową erę produktywności. „Od obsługi złożonych zadań na stacjach roboczych po codzienne korzystanie z aplikacji opartych na sztucznej inteligencji na laptopach – komputery stacjonarne z AI stają się istotną inwestycją, zwiększającą produktywność i otwierającą drogę do inteligentniejszej przyszłości. Dell wyróżnia się na tle innych firm poprzez swoją ofertę z zakresu sztucznej inteligencji. Od pierwszego dnia dostarcza większą liczbę komputerów osobistych z zaimplementowaną AI we wszystkich produktach komercyjnych” – powiedział president, Client Solutions Group, Dell Technologies Sam Burd.
Polski Światłowód Otwarty: W marcu br. w zasięgu sieci optycznej operatora znalazło się 6 354 nowych gospodarstw domowych z 24 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Warszawie (1143), Łodzi (1125) i Wrocławiu (914). Operator przeprowadził również modernizację sieci HFC do standardu FTTH w 32 387 gospodarstwach domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o blisko 40 tys. gospodarstw domowych.
Ascend Elements, Elemental Strategic Metals: Powołali AE Elemental, joint venture w zakresie recyklingu akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Polsce. Joint venture będzie operatorem zaawansowanego zakładu recyklingu akumulatorów Li-ion do EV w Zawierciu w Polsce oraz kolejnego, planowanego w centralnych Niemczech.
Brother: Piotr Baca został awansowany na stanowisko dyrektora regionu BCEE. „Moje niemal dwudziestoletnie zaangażowanie w rozwój firmy zostało docenione. Na nowym stanowisku będę kontynuował pracę nad realizacją strategii biznesowej, rozwijając i umacniając kanał partnerski w naszym regionie. Jestem pewien, że dzięki wsparciu mojego zespołu osiągniemy kolejne sukcesy i wzmocnimy pozycję Brother na rynku” – skomentował Baca.
Cyfrowy Polsat: Zarząd chciałby, żeby wzrost wyniku EBITDA w OZE skompensował w tym roku ewentualny ubytek w telekomunikacji. Plan osiągnięcia docelowo 500-600 mln zł wyniku EBITDA z OZE aktualny. Raportowana i skorygowana EBITDA może być na poziomie z roku poprzedniego (odpowiednio 3,01 mld zł i 3,23 mld zł).
GIEŁDA, EMISJE, M&A
InPost: Grupa PPF nabyła kolejne udziały InPostu, zwiększając swoje zaangażowanie w spółkę do ok. 28,75%, podała PPF.
Less i Luna Corporate: Podpisały list intencyjny, w którym ustaliły wstępny harmonogram działań przy ustaleniu warunków ewentualnego kupna przez Less 100% udziałów spółki Luna, działającej w segmencie vapour, podał Less. List przewiduje ustalenie warunków wymiany akcji Less na udziały Luna, w tym wartości podwyższenia kapitału zakładowego Less. Rozliczenie transakcji odbywać się będzie w drodze wymiany akcji spółki Less na udziały będące własnością udziałowców Luny, podano.
Fabrity Holding: Ogłosił zaproszenie do sprzedaży 192,5 tys. akcji własnych, reprezentujących 7,83% kapitału zakładowego, po cenie 40 zł/szt., podała spółka. Inwestorzy mogą odpowiedzieć w dniach 15-22 kwietnia br., a rozliczenie ma nastąpić 25 kwietnia.
Ekipa Holding: Zawiązała spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Ekipa Events (EEV) ze swoim 100-proc. udziałem w kapitale zakładowym, podała Ekipa Holding. Przedmiotem działalności EEV będzie organizacja eventów i koncertów.
GPW: Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) liczy m.in. na IPO spółek z branży energii odnawialnej i rozwój „zielonych” instrumentów na giełdzie, poinformował prezes Tomasz Bardziłowski.
Fabrity Holding: Planuje, że łączna dystrybucja środków – w formie buy-backu i dywidendy – może opiewać na ok. 15 mln zł, włączając w to 7,7 mln zł przeznaczone na skup akcji własnych, poinformował prezes Tomasz Burczyński.
Thorium Space: Spodziewa się debiutu na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) najwcześniej pod koniec 2024 r. lub na początku 2025 r., poinformował prezes Paweł Rymaszewski. Podkreślił, że wcześniej będzie miała miejsce co najmniej jedna runda finansowania.
QNA Technology: W najbliższych tygodniach zakończy prace nad prospektem związanym z przejściem na rynek główny GPW z NewConnect i liczy na debiut jeszcze w br., poinformował CFO Maciej Adamczyk.
Fresh Inset: Pozyskał 10 mln zł w ramach drugiej transzy finansowania rundy B. Łączna wartość rundy wyniosła 22 mln zł, podała spółka.
Atman: Pozyskał 1,35 mld zł finansowania na rozbudowę centrów danych od 6 instytucji finansowych z Polski i Europy, podała spółka. Kredyt przeznaczony jest na głównie na budowę nowego kampusu WAW-3 w Duchnicach pod Warszawą, ale także na rozbudowę istniejących obiektów kolokacyjnych firmy Atman.
ATM Grupa: Zarząd zarekomenduje przeznaczenie na wypłatę dywidendy za 2023 r. dodatkowo 0,12 zł na akcję, podała spółka. Łącznie z wypłaconą w grudniu zaliczką (0,08 zł na akcję) zarekomendowana dywidenda za 2023 r. wynosić będzie 0,2 zł na akcję.
Sygnity: Spółka ma ambicję na 3 do 5 akwizycji rocznie.
OEX: Nabył 56,6% udziałów w spółce Loyalty Point, tworzącej wraz ze swoimi spółkami zależnymi Grupę Data Science House. Grupa Data Science House to cztery spółki (Loyalty Point, Level Up Media, Bluecloud Interactive, Saving Cloud), które oferują zintegrowane usługi z zakresu analityki i monetyzacji danych, digital marketingu, budowania lojalności, usług agencji mediowej i e-commerce. W 2023 roku wypracowały ponad 40 mln zł. przychodów.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Erli: Aplikacja mobilna Erli przekroczyła liczbę 1 mln pobrań , podała spółka.
Synektik: Wystartował z platformą technologiczną Zbadani.pl, która oferuje szereg innowacyjnych e-usług dla placówek medycznych, specjalistów oraz pacjentów, podała spółka.
PKO BP: Liczba aktywnych aplikacji IKO PKO Banku Polskiego przekroczyła 8 mln, podał bank. Od momentu uruchomienia użytkownicy logowali się do niej ponad 9,3 mld razy, wykonali 2,8 mld transakcji na łączną kwotę 778 mld zł.
Huawei: Instytut Optymalizacji Technologii wygrał czwartą edycję Huawei Startup Challenge. Agencja ISBnews oraz serwis ISBtech byli partnerami medialnymi tego wydarzenia.
Pointpack: Zawarł umowę współpracy z DPD Croatia (DPD CR), na mocy której DPD CR zleca spółce wykonywanie usług nadawania i odbioru przesyłek dostarczanych przez DPD CR w punktach PUDO (opcjonalnie w urządzeniach nadawczo-odbiorczych) obsługiwanych przez spółkę na terenie Chorwacji, podał Pointpack. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Zawarcie umowy związane jest z realizacją umowy zawartej ze Studenac d.o.o. Spółka podała, że nie jest znana ostateczna całkowita wartość kontraktu.
Grupa Polsat Plus: Uruchomiła nowy sklep internetowy ze smartfonami www.liberty.eu. W ofercie są smartfony, zaplanowane jest także jej rozszerzenie o nowe produkty. Liberty należy do Grupy Polsat Plus i jest m.in. dystrybutorem marki Plus, podała spółka.
InPost: Z usługi płatniczej InPost Pay korzysta 1 mln użytkowników, podał InPost.
PragmaGO: PragmaGO i Polskie ePłatności wprowadziły wspólną usługę finansową dla przedsiębiorców – faktoring, podały spółki.
Kaufland: Po debiucie w Czechach i na Słowacji w ubiegłym roku kolejne platformy e-commerce Kaufland Marketplace zostaną uruchomione późnym latem w Polsce i Austrii, podała sieć. Dzięki temu za pośrednictwem Kaufland Global Marketplace sprzedawcy zyskają jednoczesny dostęp do pięciu rynków oraz do ponad 81 mln klientów online.
eBilet: Zwiększył sprzedaż biletów o ponad 65% r/r w I kw. br. Z początkiem nowego kwartału, po 9 latach, do zespołu eBilet wraca Urszula Heliasińska, która obejmuje kierownictwo nad obszarem obsługi kluczowych partnerów.
Nanovo: W celu wzmocnienia i zdynamizowania rozwoju na rynkach zagranicznych do zespołu zarządzającego Nanovo dołączyło dwóch menedżerów: Józef Skóra (CGO) i Dominic Brynolf (CGO Global). Spółka pozyskała klientów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (6thStreet), w Wielkiej Brytanii (Cineworld), we Włoszech (Kiko Milano) oraz klienta paneuropejskiego (Columbia).
Allegro: Panattoni wybudował kolejną inwestycję w Małopolsce. City Logistics Kraków Airport II jest zlokalizowany w sąsiedztwie międzynarodowego portu lotniczego Kraków-Balice, gdzie powstaje nowy terminal cargo. Obiekt sprawdzi się do obsługi e-commerce czy logistyki ostatniej mili. Inwestycja powstała w formule spekulacyjnej i ma pierwszego najemcę – Allegro.
KP Labs: Polski Satelita Intuition-1, skonstruowany przez gliwicką firmę KP Labs i wyniesiony na orbitę przez SpaceX 11 listopada ub. roku, dostarczył pierwsze zobrazowania hiperspektralne.
Synektik: Wprowadził na rynek innowacyjne rozwiązania z obszaru e-zdrowia w ramach platformy technologicznej Zbadani.pl. Platforma łączy w sobie takie elementy, jak Portal Pacjenta – Cyfrowa Teczka Pacjenta, która umożliwia gromadzenie całej swojej historii badań, w tym również obrazowych, w jednym miejscu. To również bezpieczne udostępnianie badań obrazowych specjalistom z całego świata – a wszystko to poprzez bezpieczny link. Portal Pacjenta umożliwia również telekonsultacje. W ramach platformy Zbadani.pl dostępne są także aplikacje dla placówek medycznych, w tym aplikacja SynDose – do monitorowania, rejestrowania i raportowania dawek promieniowania jonizującego, WOW – aplikacja do wydawania wyników badań obrazowych on-line oraz WDM – współdzielenie dokumentacji medycznej, w tym obrazowej pomiędzy placówkami współpracującymi.
Tchibo, Glovo: Tchibo rozpoczęło współpracę z Glovo – aplikacją umożliwiającą zamówienie i dostawę określonych produktów wprost do domu. Usługa jest dostępna dla mieszkańców Warszawy i okolic, obejmuje m. in. ofertę kawiarni oraz kawę i akcesoria do jej przygotowania.
Software Mansion: Podpisał umowę o wartości ok. 3,2 mln zł, będącą kontynuacją współpracy zakomunikowanej 1 grudnia 2023 r. Dodatkowo, spółka jest w procesie negocjacji rozszerzenia zakresu współpracy o dodatkowe zlecenia o wartości około 800 tys. zł. Zarząd spółki spodziewa się podpisania tych dodatkowych zleceń w ciągu miesiąca. Przedmiotem zlecenia są dalsze prace rozwojowe związane z platformą klienta. Prace te powinny zostać zakończone w okolicy przełomu drugiego i trzeciego kwartału 2024 r.
DPD Polska: W ramach sieci DPD Pickup obecnie działa już ponad 27 0000 punktów, w tym 7 000 stanowią automaty paczkowe. Tym samym firma tworzy – jak podaje – największą sieć nadań i odbiorów przesyłek poza domem (out-of-home, OOH) w Polsce.
zondacrypto: Wywodząca się z Polski giełda kryptowalut bierze udział w prestiżowym Paris Blockchain Week w stolicy Francji. Odbywające się w dniach 9-11 kwietnia w Paryżu wydarzenie gromadzi największych ekspertów z branż blockchainu, Web3 i kryptowalut, zondacrypto jest też jednym ze sponsorów PBW.
Comarch: W wyniku zwiększenia wykorzystania Comarch ERP XL w Dela Cosmetics stworzono 10 051 kartotek produktowych, 1048 kartotek materiałowych oraz 8808 technologii produkcyjnych.
Alior Bank: Udostępnił nową funkcjonalność w ramach limitu kredytowego Alior Pay. Dzięki opcji „Doładuj Konto” klienci mogą bezpłatnie zasilić swoje konto bankowe w Alior Banku pieniędzmi z limitu kredytowego Alior Pay. Ze środków tych można korzystać przez 30 dni za darmo.
VeloBank: Udostępnił swoim klientom ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC Link4. Proces zawierania umowy można zrealizować w pełni zdalnie, bez potrzeby przepisywania danych z dowodu rejestracyjnego. Osoby zdecydowane na skorzystanie z propozycji zawarcia ubezpieczenia OC lub OC/AC za pośrednictwem banku, zyskają obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz 10-proc. zniżkę od ceny podstawowej.
Nest Bank: Jako pierwszy bank w Polsce udostępnił w swojej aplikacji mobilnej pilotażową wersję AI asystenta. N!Asystent to wirtualny asystent zasilony sztuczną inteligencją, bazujący na modelu językowym GPT-4. Dzięki niemu klienci Nest! mogą rozmawiać o swoich finansach w języku naturalnym, a także zlecać inteligentne analizy swoich wydatków.
Honor: Wraz z premierą smartfonów z serii Magic6 Pro, globalna marka technologiczna wprowadziła w Polsce swój interfejs oparty na intencjach – Magiczny Portal. Dzięki niemu użytkownicy mogą za pomocą prostego przeciągnięcia palcem do krawędzi ekranu np. opublikować post na Instagramie, rozpocząć nawigację do miejsca spotkania czy wkleić wykres w treść maila. Magiczny Portal wspiera już ponad 100 aplikacji, a liczba ta będzie się stale zwiększała.
Salumanus: Wprowadził na rynek nową wersję programatora modułów optycznych SRD 5 GBC Photonics. SRD 5 umożliwia zmianę konfiguracji urządzenia z poziomu smartphone’a i pozwala na znaczne oszczędności w utrzymaniu sieci. SRD 5 to programator, a także aplikacja SRDGo oraz prywatna chmura z aktualizowaną na bieżąco bazą kompatybilności.
Emitel: Zakończył przygotowania do inauguracji projektu „Emitel Drone Labs”, mającego na celu przeprowadzenie testów dronów przemysłowych (np. kurierskich, medycznych, pomiarowych czy też bezpieczeństwa). Instalacja testowa została zlokalizowana na obiektach wysokościowych spółki na obszarze Beskidu Małego i Beskidu Śląskiego.
Check Point Research: Hakerzy wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania trojana dostępu zdalnego (RAT) Remcos. W ten sposób omijają zabezpieczenia, uzyskując nieautoryzowany dostęp do urządzeń ofiar – informują stojący za odkryciem eksperci firmy. Tymczasem polskim użytkownikom zagrażają fałszywe aktualizacje. FakeUpdates – downloader, który dostarcza złośliwe ładunki na komputery ofiar – jest obecny w ponad 4 proc. polskich sieci firmowych.
OVHcloud: Udostępnił pierwszą wersję Alfa rozwiązania AI Endpoints. Zaprojektowane z myślą o prostocie, AI Endpoints umożliwia programistom łatwe wzbogacanie swoich aplikacji o interfejsy API AI.
Eurofins: Międzynarodowa firma z sektora biotechnologii, wybrała IBM Security QRadar SIEM do zarządzania mapą cyberzagrożeń. Najnowsze rozwiązanie wykorzystuje sztuczną inteligencję, analizę sieci i zachowań użytkowników oraz rzeczywistą analizę zagrożeń, stworzoną w celu zapewnienia analitykom dokładniejszych, kontekstowych i priorytetowych alertów. Katowicki oddział Eurofins odpowiada za świadczenie tej usługi w skali globalnej, a wdrożenie IBM Security QRadar SIEM należy do największych w kraju.
Play: W najdłuższym tunelu drogowym w Polsce, który dziennie pokonuje kilkadziesiąt tysięcy samochodów, dostępna jest już infrastruktura telekomunikacyjna zbudowana przez Play. Z niezakłóconych rozmów telefonicznych i szybkiego internetu skorzystają klienci wszystkich sieci komórkowych, co pozytywnie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów.
Flatte: Platforma do zarządzania najmem nieruchomości, nawiązała współpracę z firmą BillTech, która dostarcza rozwiązania w obszarze agregacji e-faktur od różnych dostawców. Dzięki temu rozliczenia za czynsz czy media będą się odbywały bezbłędnie i terminowo.
WithSecure: Luki w protokole HL7, powszechnie stosowanym w jednostkach ochrony zdrowia, są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców – alarmują eksperci firmy. Ataki mogą prowadzić do m.in. wycieku i kradzieży danych pacjentów, a także sparaliżowania działania systemów medycznych o krytycznym znaczeniu.
AVM: Wprowadził do Polski nowy zestaw FRITZ!Powerline 1240 AX WLAN Set. Urządzenia powerline (bo zestaw składa się z 2 powerlinów) są świetnym rozwiązaniem np. gdy ściany są za grube, odległości w domu zbyt duże, a mimo to chcemy surfować i mieć dostęp do mediów strumieniowych w każdym miejscu domu.
Trumpf: iAssist, nowe oprogramowanie firmy oparte na sztucznej inteligencji, analizuje możliwości usprawnienia produkcji i sugeruje odpowiednie strategie projektowe. Dzięki AI firmy mogą szybciej niż dotychczas podnieść jakość produkcji i zmniejszyć obciążenie projektantów. Podczas targów INTECH 2024 firma zaprezentowała wiele innowacyjnych rozwiązań wspieranych sztuczną inteligencją. Jednym z nich jest maszyna wykrawająca TruMatic 5000, której zastosowanie pozwala wygenerować znaczne oszczędności czasu, kosztów i obciążenia pracowników na liniach produkcyjnych.
Intel: Podczas Vision 2024 przedstawił swoją wizję otwartej i bezpieczniejszej sztucznej inteligencji dla przedsiębiorstw poprzez nawiązywanie nowych relacji z klientami, partnerami oraz współpracę w całym środowisku sztucznej inteligencji. Intel zaprezentował kompleksową strategię AI dla przedsiębiorstw z otwartymi, skalowalnymi systemami, które działają we wszystkich segmentach AI. Wprowadzono akcelerator Intel Gaudi 3 AI, zapewniający średnio o 50% lepsze wnioskowanie1 i średnio o 40% lepszą wydajność energetyczną2 niż Nvidia H100. Intel ogłosił dostępność Gaudi 3 dla producentów sprzętu (OEM) – w tym Dell Technologies, HPE, Lenovo i Supermicro – tym samym poszerzając ofertę rynku centrów danych AI dla przedsiębiorstw. Ogłoszono nowych klientów i partnerów akceleratora Intel Gaudi, w tym Bharti Airtel, Bosch, CtrlS, IBM, IFF, Landing AI, Ola, NAVER, NielsenIQ, Roboflow i Seekr. Intel poinformował o zamiarze stworzenia otwartej platformy dla korporacyjnej sztucznej inteligencji wraz z SAP, RedHat, VMware i innymi liderami branży, aby przyspieszyć wdrażanie bezpiecznych systemów generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), obsługiwanych przez generowanie z rozszerzonym wyszukiwaniem (RAG). Dzięki Ultra Ethernet Consortium (UEC), Intel jest liderem w wykorzystywaniu otwartej sieci Ethernet dla AI fabric. Firma wprowadziła szereg rozwiązań Ethernet zoptymalizowanych pod kątem AI, w tym AI NIC (karta interfejsu sieciowego) i chiplety łączności AI.
TTI Eastern Europe: Ogłosiło nawiązanie współpracy z PKP Intercity Remtrak w zakresie dostarczania sprzętu marki Milwaukee dla pracowników kolei. Ponad 200 elektronarzędzi wzmocni w obsłudze serwisowej oddziały w Warszawie, Opolu i Opocznie. Inicjatywa ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz efektywności prac konserwacyjnych polskiego taboru kolejowego. To jeden z największych kontraktów Milwaukee w branży kolejowej w Polsce.
Realme: Wprowadziło na rynek realme Note 50. Ten budżetowy smartfon zapewnia szereg solidnych funkcjonalności, typowych dla bardziej kosztowych modeli, takich jak ośmiordzeniowy procesor UNISOC T612, bateria o pojemności 5000 mAh czy zapewniający płynne i żywe wrażenia wizualne 6,74-calowy wyświetlacz. Urządzenie jest już dostępne w sprzedaży w cenie 299 zł.
Fortinet: Zaprezentował najnowszą wersję swojego systemu operacyjnego FortiOS oraz szereg usprawnień platformy Fortinet Security Fabric, m.in. w obszarach Secure SD-WAN, Secure Access Service Edge (SASE) czy Zero-Trust Network Access (ZTNA). Ponadto w systemie FortiOS 7.6 obszernie są wykorzystywane możliwości generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w celu przyspieszenia badania i usuwania zagrożeń; FortiClient, ujednolicony agent platformy Fortinet Security Fabric, został zintegrowany z rozwiązaniem EDR, które zapewnia pełne wykrywanie zagrożeń, w tym ransomware, na urządzeniach końcowych.
OPPO: Połączyło siły z OnePlus, by wprowadzić nowe funkcje AI na smartfonach dla 10 milionów użytkowników. Nowe funkcje w smartfonach OPPO i OnePlus, takie jak AI Eraser, będą dostępne dla użytkowników z całego świata. „Generatywna AI stanowi kamień milowy w procesie rozwoju sztucznej inteligencji. Niesie za sobą większą kreatywność, nowe możliwości, zwiększoną skalowalność techniczną i znacznie lepszą wydajność. Czynniki te dodają nam pewności siebie, gdy wkraczamy w nową erę smartfonów AI. Nasza intensywna współpraca z Google Cloud jest w całej tej transformacji kluczowa. Możliwości otwartej platformy Google Cloud mają ogromne znaczenie dla rozwoju urządzeń napędzanych sztuczną inteligencją, które oferujemy i będziemy oferować jako OPPO” – stwierdziła GM produktów AI w OPPO i OnePlus Nicole Zhang.
Źródło: ISBnews