Utrzymanie stawek podatku VAT na poziomie 8% i 23% oznaczać będzie zapobiegnięcie spadkowi wpływów do budżetu w wysokości 9,9 mld zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19.
Projekt, który zakłada m.in. odroczenie powrotu do stawek VAT w wysokości 7% i 22%, trafił już do Sejmu.
„Odroczenie powrotu do stawek VAT w wysokości 22% i 7%, czyli pozostawienie stawek VAT w wysokości 23% i 8% w 2021 r. spowoduje, że nie dojdzie do spadku dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług o 9,9 mld zł, który nastąpiłby w przypadku utrzymania dotychczasowego mechanizmu” – czytamy w uzasadnieniu.
Skutki finansowe w okresie 10-letnim nie zostały oszacowane „w związku z niemożliwym do określenia terminem zmiany stawek 23% i 8% (mechanizm uzależniony od kształtowania się określonych wskaźników w przyszłości)”
Zgodnie z projektem powrót do stawek 22% i 7% nastąpi w roku następującym po roku, w którym łącznie zostaną spełnione dwa warunki:
- stosowana będzie stabilizująca reguła wydatkowa,
- osiągnięte zostaną określone wskaźniki (relacja państwowego długu publicznego netto do produktu krajowego brutto nie większa niż 43% oraz suma corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego nie mniejsza niż – 6%).
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, podwyższone o 1 punkt procentowy stawki podatku VAT obowiązują do końca roku następującego po roku, w którym zostały spełnione określone warunki makroekonomiczne.
Na podstawie danych za rok 2019 r., polska gospodarka spełniła ww. określone warunki, co oznaczałoby powrócenie do niższych stawek VAT od dnia 1 stycznia 2021 r.
Jednak – jak ocenia Ministerstwo Finansów, które jest autorem projektu nowelizacji – z uwagi na epidemię COVID-19, nie zostały spełnione w sposób trwały. W ocenie resortu, działania, mające na celu przeciwdziałanie COVID-19 oraz zapewnienie wsparcia płynnościowego firmom, a także utrata dochodów podatkowych doprowadzi do znacznego wzrostu deficytu i długu publicznego.
Jak wynika z informacji Ministerstwa Finansów ze względu na włączenie tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) do wyniku sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) deficyt w tym ujęciu wzrośnie w tym roku do 12% PKB wobec prognozowanych w kwietniowej aktualizacji programu konwergencji (APK) 8,4% PKB. W przyszłym ma wynieść 6% PKB. Z kolei dług publiczny w tym roku – według polskiej metodologii – wyniesie 50,5% PKB, a w przyszłym roku – 52,9% PKB. Według definicji unijnej, na koniec tego roku dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 62,2% PKB, a w przyszłym – 64,7%
Stawki VAT zostały podwyższone o 1 pkt proc. (z 22% na 23 % i z 7% na 8 %) w roku 2010. Podwyższona stawka miała początkowo obowiązywać od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 roku. Jednak od tego czasu termin jej obowiązywania był kilkakrotnie przedłużany.
Źródło: ISBnews