Wprowadzenie regulacji wdrażających tzw. Pakiet Mobilności przełoży się na wpływ do sektora finansów publicznych w wysokości 5 307,5 mln zł w roku przyszłym i 74 771,7 mln zł w ciągu dziesięciu lat, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw.
Projekt został przyjęty przez rząd i znajduje się obecnie na etapie prac sejmowych.
„Zmiana modelu wynagradzania kierowców, z modelu podróży służbowej na rozliczenie na zasadach ogólnych […], spowoduje wzrost rocznych składek odprowadzanych przez pracownika (kierowcę) do ZUS i NFZ oraz wzrost zaliczek na PIT” – czytamy w uzasadnieniu.
Wprowadzenie nowych regulacji będzie oznaczało wzrost wpływów do budżetu państwa o 659,5 mln zł w roku przyszłym i 8 145,1 mln zł w ciągu dziesięciu lat. Wpływy jednostek samorządu terytorialnego (JST) wzrosną o 586,5 mln w roku przyszłym i 8 411,7 mln zł przez dziesięć lat.
Wpływy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu ubezpieczeń emerytalno-rentowych wzrosną odpowiednio o 2 195,1 mln zł w 2022r i o 31 463,1 mln zł do 2031 roku. Natomiast z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych o 1 433, 9 mln zł w roku przyszłym i o 20 552,9 mln zł w ciągu dziesięciu lat.
W OSR podano kilka wariantów, dotyczących wzrostu rocznych kosztów zatrudnienia. Nowela ma wejść w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia. Przyjęto założenie, że w roku wejścia ustawy w życie nowe zasady dotyczące wynagrodzenia kierowców będą obowiązywały od kwietnia 2022 r.
Szacunkowa liczba kierowców realizujących międzynarodowe przewozy drogowe dla polskich przedsiębiorców transportowych wynosi ok. 390 tys.
Źródło: ISBnews