Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,8% r/r w lipcu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w w tym czasie o 0,6% niższa niż rok wcześniej.
„W lipcu 2024 r. najwyższe obroty w porównaniu do lipca 2023 r. notowały kategorie zdrowie i uroda (9,4%) oraz usługi (7%), które, jak wynika z danych PRCH, w okresie wakacyjnym co roku osiągają zwiększone obroty. Ogółem, obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w lipcu o blisko 4%. Interesujący jest również utrzymujący się trend w kategorii odzież i akcesoria. Obroty najemców prowadzących salony odzieżowe w centrach handlowych wzrosły w lipcu o 2,2%, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano w lipcu spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 11,4%” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Wzrost odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. m2 GLA), w których obroty najemców wzrosły o 8%. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA) obroty zwiększyły się o 4,6%, a w największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA), obroty wzrosły o 3,2%. W dużych centrach handlowych (40-60 tys. m2 GLA) wzrost obrotów wyniósł 1,8%, wymienia organizacja.
„Nie pierwszy raz trend sprzedaży w centrach handlowych odbiega od sprzedaży detalicznej raportowanej przez GUS. Wygląda na to, że handel skoncentrowany w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu wynikające, np. z wciąż dającej się we znaki inflacji, ale i sezonowości. Lipiec to naturalnie okres urlopowy. Najwyższe wzrosty w małych centrach mogą być efektem sezonowo zwiększonego popytu w miejscowościach turystycznych. Relatywnie niskie wzrosty w dużych obiektach, zlokalizowanych z reguły w dużych miastach zapewne są efektem wyludnienia tych miast z powodu sezonu urlopowego” – skomentował senior client business partner w GfK – An NIQ Company Przemysław Dwojak.
Współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu 2024 r. o 4,4% wyższy niż w lipcu 2023 r., podano także.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews