PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, podało PKP IC. Łącznie w ramach tej umowy do przewoźnika trafi 81 pojazdów za ok. 700 mln zł.
„Flota PKP Intercity wzmocniona została już: 27 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy; 23 wagonami przedziałowymi 2. klasy; 10 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery)” – czytamy w komunikacie.
Wagony kursują w składach pociągów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) na poniższych trasach: EIC Tatry relacji Warszawa – Kraków – Zakopane; EIC Jantar relacji Warszawa – Gdynia – Hel; EIC Posejdon relacji Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg; EIC Fregata relacji Katowice – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg; IC Wysocki relacji Warszawa – Katowice; IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia; IC Śnieżka relacji Warszawa – Wrocław – Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój, wymieniono.
Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto, przypomina PKP IC.
„Wyprodukowane w Poznaniu wagony wpływają na zwiększenie komfortu podróży z narodowym przewoźnikiem. W nowych pojazdach pasażerowie korzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej czy toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Pozwoli to efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży, niezależnie od tego, czy podróżni będą chcieli się zrelaksować czy popracować. Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych pozwolą także na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są również w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej” – czytamy dalej.
Realizowana umowa to kolejny przykład współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – FPS. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 9 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Do spółki trafi 13 takich pojazdów, a łączna wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto.
W kwietniu br. PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto, przypomniano także.
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznacza 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Źródło: ISBnews