Najbliższe dni nie przyniosą kolejnych podwyżek cen diesla. Jeśli ceny hurtowe pogłębią spadki, ceny benzyn i diesla powinny być niższe pod koniec przyszłego tygodnia, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Niemal na wszystkich stacjach wzrosły już ceny oleju napędowego w konsekwencji wzrostu cen hurtowych, jaki w krajowych rafineriach notowaliśmy od połowy sierpnia. W sumie w ciągu ostatnich dwóch tygodni diesel na stacjach zdrożał średnio o 64 grosze na litrze i w najbliższych dniach dalszych podwyżek nie będzie. Co więcej, pogłębienie spadków cen na rynku hurtowym powinno skutkować obniżkami cen na stacjach i niewykluczone, że na koniec przyszłego tygodnia ceny zarówno benzyn, jak i oleju napędowego będą niższe.
Warto podkreślić, że na wybranych stacjach dalej będzie można korzystać z promocji, które pozwolą obniżyć koszty tankowania.
Uspokojenie sytuacji w hurcie pozwoli uniknąć dalszych podwyżek na stacjach, jednak w sytuacji ponownego wzrostu cen paliw gotowych na rynku ARA i osłabienia złotego wobec dolara, znowu będzie drożej.
Aktualnie kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,64 zł/l (+1 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,56 zł/l (+1 gr/l), oleju napędowego 7,74 zł/l (+25 gr/l), autogazu 3,18 zł/l (-1 gr/l).
W porównaniu do września 2021 r. największy wzrost notujemy dla oleju napędowego. Litr diesla kosztuje dzisiaj 2,28 zł więcej niż przed rokiem (+42%). Za litr benzyny i autogazu płacimy więcej o ok 15 – 16 %, tj odpowiednio o 92 i 40 groszy na litrze.
Ceny październikowej serii kontraktów na ropę naftową Brent po spadku w rejon 92 USD/bbl, powróciły w piątek rano w okolice 94 USD/bbl. W skali tygodnia ropa naftowa potaniała 5 USD/bbl
Rynek w dalszym ciągu rozdarty jest między ryzkiem podażowym a recesyjnym. Oczekiwania dalszego, agresywniejszego zacieśniania polityki monetarnej przez ECB i Fed rynek odbiera jako zagrożenie dla utrzymania tempa wzrostu gospodarczego, a co za tym idzie popytu na paliwa. Z drugiej strony może to być jeden z argumentów dla OPEC+ w kwestii decyzji zmniejszenia limitów produkcji. Najbliższe spotkanie OPEC+ zaplanowane jest na 5 września. Konsensus rynkowy zakłada decyzję o utrzymaniu w październiku limitów produkcji na niezmienionym poziomie. OPEC+ może zakomunikować rynkowi swoją gotowość do cięć produkcji w przyszłości.
Zgodnie z ostatnimi danymi amerykańskiej EIA komercyjne zapasy ropy naftowej w USA w tygodniu kończącym się 26 sierpnia spadły 3,3 mln bbl do 418,3 mln bbl. Poziom zapasów jest 6% niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku. Zapasy benzyn zmniejszyły się 1,2 mln bbl, natomiast olejów wzrosły symbolicznie 0,1 mln bbl/d. Poziom olejów na rynku amerykańskim w dalszym ciągu jest 23% niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku. W sierpniu amerykański popyt na paliwa było około 6,4% niższy niż przed rokiem.
Źródło: ISBnews / BM Reflex