Grupa Allegro ujęła niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości Grupy Mall i WE|DO w wysokości 2 293 mln zł, podała spółka. Utrata wartości zmniejszy zysk netto grupy w III kw. 2022 r., natomiast nie będzie miała wpływu na wynik EBITDA ani na osiągnięte przepływy pieniężne grupy, podkreślono.
„Test na utratę wartości został przeprowadzony zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i obejmował porównanie prognozy finansowej określającej szacunkową wartość godziwą Grupy Mall i WE|DO pomniejszoną o koszty doprowadzenia do sprzedaży na dzień 30 września 2022 roku z wartością bilansową aktywów Grupy Mall i WE|DO, która wyniosła 4 072 mln zł, w wyniku czego grupa ujęła niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości w wysokości 2 293 mln zł” – czytamy w komunikacie.
Odpis z tytułu utraty wartości zostanie w całości przypisany do wartości firmy (goodwill) i zostanie zaprezentowany w skonsolidowanym sprawozdaniu za III kwartał 2022 r. w pozycji kosztowej „Odpisy z tytułu utraty wartości niefinansowych aktywów trwałych”, wskazano.
„Utrata wartości zmniejszy zysk netto grupy w trzecim kwartale 2022 roku, natomiast nie będzie miała wpływu na wynik przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i odpisami z tytułu trwałej utraty wartości niefinansowych aktywów trwałych (EBITDA) ani na na osiągnięte przepływy pieniężne grupy. To zdarzenie księgowe nie wpływa na stabilność działalności Allegro ani na priorytety biznesowe – w tym na uruchomienie platformy Allegro 3P w Czechach i na innych rynkach Mall” – czytamy dalej.
Rada dyrektorów przyznała, że w listopadzie 2021 r. zgodziła się zapłacić pełną cenę dla uzyskania kontroli nad unikatowym biznesem e-commerce, działającym na wielu rynkach, mającym ułatwić przekształcenie Allegro w firmę międzynarodową, i że z perspektywy czasu cena ta została ustalona na szczycie cyklu rynkowego, od czasu którego wiele publicznie notowanych firm z branży e-commerce straciło 50-70% swojej wartości rynkowej.
„Tymczasem z powodu inflacji i kryzysu związanego z kosztami życia wyniki finansowe Mall i WE|DO okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano. Wzrost inflacji i kosztów finansowania zewnętrznego spowodował znaczny wzrost kosztu kapitału własnego, co zmniejszyło wartość bieżącą długoterminowych przepływów pieniężnych, które zgodnie z prognozą mają być generowane dzięki wdrożeniom platformy handlowej Allegro” – napisano w komunikacie.
„Pomimo tych bardzo istotnych komplikacji spółka pozostaje w pełni zaangażowana w osiągnięcie strategicznie ważnego sukcesu, jakim będzie stworzenie przez Allegro znaczącej platformy typu 3P marketplace na rynkach Europy Środkowej. W ten sposób powstanie połączona, międzynarodowa organizacja w modelu 3P/1P z wypracowanym zestawem rozwiązań, które po udanym wprowadzeniu na każdy z kluczowych rynków Mall będą mogły zostać wdrożone organicznie na innych rynkach w przyszłych latach, stanowiąc kluczowy czynnik przyszłego wzrostu” – zakończono.
Wynik testu na utratę wartości zostanie ujęty w skonsolidowanym raporcie kwartalnym grupy za III kwartał 2022 roku, który zostanie opublikowany 30 listopada 2022 r.
Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.
Źródło: ISBnews