PERN ukończył budowę rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia. 97- kilometrowy odcinek prowadzi od bazy paliw PERN w Boronowie do terminalu paliw PKN Orlen w Trzebini. Przepustowość rurociągu to 1,5 mln m3 paliw rocznie.
„Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i staramy się na nie odpowiadać. Dlatego nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata” – powiedział prezes PERN Paweł Stańczyk, cytowany w komunikacie.
Rurociąg powstał, by poprawić szybkość i bezpieczeństwo zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego. Nowa magistrala przebiega przez tereny 11 miast i gmin województwa śląskiego i małopolskiego. Dotąd Górny Śląsk był zaopatrywany transportem łączonym (rurociąg, kolej, autocysterny), bądź koleją. Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock – Koluszki – Boronów do terminalu paliw PKN Orlen w Trzebini, w którym są magazynowane benzyny silnikowe bezołowiowe, oleje napędowe oraz dodatki. Terminal jest strategicznym punktem na mapie sprzedaży i dystrybucji paliw ze względu na bliskość dużych rynków i aglomeracji oraz lokalizacji niedaleko dużego węzła kolejowego i autostrady A4, podkreślono.
Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum: Przedsiębiorstwo Agatjako (lider) oraz ZRUG. W projekt budowy rurociągu zaangażowanych było ponad 100 podmiotów (wykonawców, podwykonawców, dostawców).
Jak wskazano, nowa magistrala to nie tylko szybszy i bezpieczniejszy transport paliw, ale i korzyści dla społeczności lokalnych. Projekt oznacza również zwiększenie budżetu gmin – o 2% podatku rocznego od wartości wybudowanej infrastruktury na jej terenie (od roku 2024). Gminy mogą zagospodarować tę kwotę dowolnie, wykorzystując na ważne dla społeczności lokalnej cele. Dodatkowo tam, gdzie było to możliwe realizując prace wykonawcy korzystali z usług świadczonych przez miejscowe i regionalne firmy.
Megainwestycje PERN to kompleksowy program rozbudowy infrastruktury krytycznej zarówno magistral takich jak rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia, jak i zbiorników na ropę naftową i paliwa. Dotychczas zostało oddanych 20 magazynów na produkty naftowe o łącznej pojemności 574 tys. m3 oraz 590 tys. m3 pojemności na ropę naftową. Obecnie PERN jest w trakcie budowy kolejnych 8 zbiorników w 4 lokalizacjach oraz uruchomił przetarg na zaprojektowanie 3 magazynów w nadmorskiej bazie paliw w Dębogórzu.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.
Źródło: ISBnews