Enter Air spodziewa się dobrego 2023 roku i zwiększy też liczbę samolotów w szczycie sezonu o pięć maszyn, poinformował członek zarządu Grzegorz Polaniecki. W sezonie Lato 2023 oprócz dotychczasowych portów, z których przewoźnik wykonywał loty z Polski, Enter Air rozpocznie też operacje z lotniska w Radomiu, które zostało otwarte 27 kwietnia.
Podkreślił, że 2022 rok był dla lotnictwa okresem stopniowego wychodzenia z kryzysu pandemicznego z lat 2020-2021, ale w lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys, zaś w rynek lotniczy uderzyło szereg czynników wywołanych przez agresję Rosji.
„Ceny paliw wzrosły prawie dwukrotnie, podrożały też waluty. Czynniki te nie dotykają bezpośrednio naszej Grupy, ale zakładaliśmy, że mogą wpłynąć na spadek popytu. Pogorszenie sytuacji gospodarczej sprawia, że część zagranicznych klientów szuka tańszych usług, co może pozwolić nam na szersze wejście na bogate rynki, które do tej pory były dla nas hermetyczne. Już dziś notujemy silny popyt ze strony klientów na nowych rynkach zagranicznych. Dbamy też, by zapewnić odpowiednie zasoby do obsłużenia ruchu turystycznego, czego potwierdzenie jest planowana dostawa czterech nowych maszyn przed zbliżającym się sezonem letnim” – powiedział Polaniecki, cytowany w komunikacie.
„W szczycie sezonu chcemy razem z wynajętymi samolotami mieć o pięć więcej maszyn niż rok temu. Początek bieżącego roku pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku” – dodał.
Spółka podała, że w sezonie Lato 2022 przewoźnik wykonywał operacje na 27 samolotach. Spółka wykorzystywała całą dostępną flotę 25 własnych samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz dwa samoloty wynajęte od innych przewoźników na zasadzie wet-lease. Wg danych ULC Enter Air przewiózł w 2022 r. na rynku polskim ponad 2,2 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 485 tys. w porównaniu z 2021 r. Umowy z touroperatorami podpisane przed zeszłorocznym sezonem miały wartość powyżej 1 mld zł.
W bieżącym sezonie przewoźnik przedłużył współpracę ze swoimi wieloletnimi partnerami, a zakontraktowane już umowy z TUI Poland (o szacunkowej wartości 718,3 mln zł), Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 196,8 mln zł) i Itaka FLY (o szacunkowej wartości 248,0 mln zł) przekroczyły wartość 1,2 mld zł, a w trakcie końcowych ustaleń są kolejne umowy. Zawarta z TUI Poland umowa była rekordową w skali całego polskiego rynku, a rozbudowany program lotów realizowanych we współpracy z tym operatorem był jednym z fundamentów otwarcia nowe stałej bazy Enter Air w Gdańsku. W sezonie Lato 2023 oprócz dotychczasowych portów z których przewoźnik wykonywał loty z Polski, Enter Air rozpocznie operacje z lotniska w Radomiu, podano.
W celu zaspokojenia zgłaszanego przez touroperatorów zapotrzebowania przed sezonem letnim planowana jest dostawa 4 nowych samolotów Boeing 737 MAX 8. W wysokim sezonie przewoźnik zamierza korzystać z 32 samolotów wliczając 3 dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.
Enter Air podała też, że w 2022 r. Grupa podpisała kolejne aneksy zmieniające umowy leasingowe, które dotyczyły przede wszystkim zmian harmonogramów i zasad w sposobie naliczania płatności leasingowych w okresie pandemii Covid-19.
„Porozumienia mają na celu zmniejszenie obciążeń finansowych Grupy w okresie zimowym, gdy wpływy ze sprzedaży są istotnie niższe. Pod koniec sierpnia 2022 r. nastąpiło częściowe umorzenie pożyczek (na łączną kwotę blisko 57 mln zł) otrzymanych przez Enter Air na podstawie zawartych z Polskim Funduszem Rozwoju umowy pożyczki preferencyjnej w ramach Programu Rządowego Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm oraz umowy pożyczki preferencyjnej w ramach Programu Rządowego Tarcza Finansowa II PFR dla dużych firm” – czytamy w komunikacie.
W 2022 roku Enter Air odnotował 72,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2022 r. wobec 117,12 mln zł straty rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 225,62 mln zł wobec 14,66 mln zł straty rok wcześniej, a zysk EBITDA wyniósł 343 mln zł wobec 133,1 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 255,8 mln zł w 2022 r. wobec 1 120,3 mln zł rok wcześniej.
Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Jest notowany na GPW od 2015 r.
Źródło: ISBnews