Selena odnotowała 5,06 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 25,02 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 0,42 mln zł wobec 25,79 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 9,95 mln zł wobec 36,82 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 412,2 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 421,61 mln zł rok wcześniej.
„Istotny wpływ na kształtowanie się wyniku netto Grupy, poza znaczącym obniżeniem zysku z działalności operacyjnej, ma wynik na działalności finansowej, w tym wycena otwartych pozycji wyrażonych w walutach obcych (rozrachunki handlowe oraz otrzymane i udzielone kredyty i pożyczki), a także koszty odsetek. Po I kwartale 2023 roku ujemne saldo z tytułu różnic kursowych wyniosło 5,7 mln zł, wobec dodatniego salda 2,6 mln zł po I kwartale roku 2022. Koszty odsetek od kredytów oraz leasingu po pomniejszeniu o uzyskane odsetki od udzielonych pożyczek i lokat bankowych wyniosły w I kwartale 2023 roku 1,3 mln zł wobec 1,6 mln zł kosztów poniesionych w analogicznym okresie 2022 roku” – czytamy w sprawozdaniu.
Rentowność brutto sprzedaży wyniosła po I kwartale 2023 roku 28,9%, czyli o 3,2 pkt proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Niższa rentowność jest wynikiem wzrostu kosztów surowców w porównaniu do I kwartału roku ubiegłego, jak również wzrostu kosztów przetworzenia związanych z większymi wydatkami na energię oraz spadku wolumenów, podano.
„Na dzień bilansowy odnotowano wzrost zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek w stosunku do stanu na 31 grudnia 2022 roku o 64,8 mln zł, przy jednoczesnym spadku środków pieniężnych na dzień 31 marca 2023 roku o 26,2 mln zł w stosunku do stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku. Wskaźnik (kowenant) zadłużenia Dług Netto/EBITDA wzrósł do poziomu 0,73. Wskaźnik stopy zadłużenia na 31 marca 2023 roku wyniósł 15%
i był o 4 pkt proc. wyższy niż na koniec 2022 roku” – czytamy również.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2023 r. wyniosła 7,26 mln zł wobec 2,43 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Selena FM to globalny producent i dystrybutor chemii budowlanej. Główne marki to Tytan, Artelit oraz hiszpańska Quilosa. Jest jednym z trzech największych światowych producentów piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Zakłady produkcyjne Seleny są zlokalizowane w Polsce, Brazylii, Korei, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii. W 2008 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,67 mld zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews