PKP Cargo zakończyło realizację programu zakupu 5 lokomotyw wielosystemowych i 220 wagonów do przewozów intermodalnych, na który otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych, podała spółka. Wartość zakupu wyniosła łącznie ok. 243,5 mln zł, w tym dofinansowanie z funduszy UE – na podstawie umowy zawartej w 2018 roku z Centrum Unijnych Projektów Transportowych – przekroczyło 92 mln zł.
„Spółka wzbogaciła swój tabor o pięć elektrycznych lokomotyw wielosystemowych i 220 wagonów. Platformy do transportu kontenerów dostarczyło konsorcjum spółek z Grupy Greenbrier: Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries. Są to wagony serii Sggrss o długości ładunkowej 80 stóp. Natomiast pięć lokomotyw wyprodukował i dostarczył Siemens. Tabor ten jest dedykowany prowadzeniu przewozów intermodalnych w ruchu międzynarodowym” – czytamy w komunikacie.
PKP Cargo skorzystało z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (oś „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”).
„Lokomotywy i wagony umożliwią nam wysyłanie pociągów intermodalnych z Polski do Niemiec, Austrii, Czech, czy też w kierunku Słowacji lub Węgier. W Polsce większość przewozów intermodalnych stanowią transporty tranzytowe i dlatego ta inwestycja znacznie poprawiła możliwości operacyjne naszej spółki. Tym samym wzrosła konkurencyjność naszej spółki na rynku międzynarodowych przewozów kolejowych, co ma ogromne znaczenie w kontekście rozwijania przewozów w obszarze Trójmorza. Ten kierunek jest zaś jednym z filarów strategii rozwoju PKP Cargo. Inwestowanie w tabor intermodalny poprawia konkurencyjność kolei względem transportu drogowego” – powiedział członek zarządu Marek Olkiewicz, cytowany w komunikacie.
Olkiewicz przypomniał, że w 2022 roku spółka zakończyła inny intermodalny projekt, był to zakup 936 platform wyprodukowanych przez Tatravagonkę.
„Przewozy kontenerów to najbardziej rozwojowa i perspektywiczna gałąź przewozów kolejowych. Co prawda, wojna na Ukrainie spowodowała w 2022 roku spadek tego segmentu w ruchu kolejowym, ale w dłuższej perspektywie transporty kontenerów będą zajmowały coraz większą część pracy przewozowej polskiej kolei kosztem ładunków masowych, głównie węgla, którego przewozy będą maleć z powodu procesu dekarbonizacji polskiej i unijnej gospodarki” – zakończył członek zarządu.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2022 r. miała 5,39 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews