Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce wzrosły o 6,3% r/r do 32,3 mln pasażerów w maju br. W ujęciu pracy przewozowej wzrosły o 2,3% r/r do 2,1 mld pasażerokilometrów, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Na przestrzeni ostatnich 10 lat wyższą miesięczną liczbę pasażerów kolei (32,8 mln) odnotowano jedynie w październiku 2022 r.
„Pociąg jako środek transportu na bliższe i dalsze podróże wybrało ponad 32,3 mln osób – to o 1,9 mln więcej (+6,3%) niż w maju 2022 r. Na przestrzeni ostatnich 10 lat wyższą miesięczną liczbę pasażerów kolei (32,8 mln) odnotowano jedynie w październiku 2022 r. Praca przewozowa osiągnęła wartość 2,1 mld pasażerokilometrów i była wyższa o prawie 0,05 mld pasażerokilometrów (+2,3%) niż rok wcześniej. W zestawieniu rok do roku wzrosła również – o 0,4 mln pociągokilometrów (+2,7%) wartość pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 15,9 mln pociągokilometrów. Średnia odległość przejazdu pasażera w maju 2023 r. to 66,1 km, czyli o niemal 2,6 km mniej niż rok wcześniej” – czytamy w komunikacie.
Maj 2023 r. w przypadku zdecydowanej większości przewoźników pasażerskich okazał się również lepszy w zestawieniu z kwietniem. Ogółem odnotowano wzrost o 2,2 mln (+7,3%) w liczbie pasażerów, o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów więcej (+6,3%) w wykonanej pracy przewozowej i o 0,7 mln pociągokilometrów więcej (+4,6%) w wielkości pracy eksploatacyjnej. Średnia odległość przejazdu pasażera w ubiegłym miesiącu była natomiast niższa – o 0,6 km wobec kwietnia 2023 r.
„Ogółem od początku tego roku (styczeń-maj) z usług kolei skorzystało prawie 150,5 mln osób, wykonano pracę przewozową na poziomie 9,7 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjną w wysokości 77,8 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. parametry te oznaczają wzrost o ponad 22,1 mln (+17,2%) w liczbie pasażerów kolei, o 1,2 mld pasażerokilometrów więcej (+14,9%) w wielkości wykonanej pracy przewozowej i o 1,3 mln pociagokilometrów więcej (+1,7%) w pracy eksploatacyjnej” – zakończono.
Źródło: ISBnews