Ponad połowa (58%) polskich firm zwiększyło wykorzystanie płatności cyfrowych, a 38% czuje się w pełni przygotowanymi do działania w gospodarce cyfrowej, wynika z badania przeprowadzonego przez Mastercard.
„Wyniki badania przeprowadzonego przez Mastercard pokazują, że firmy rodzinne szybko dostosowały się do cyfrowego świata, którego rozwój przyspieszyła pandemia. 58% polskich firm zwiększyło wykorzystanie płatności cyfrowych – to więcej niż wśród europejskich przedsiębiorstw (47%). Warto zwrócić uwagę, że prawie co czwarty respondent z przebadanych polskich rodzinnych MŚP (38%) czuje się w pełni przygotowany do działania w gospodarce cyfrowej. 40% badanych przedstawicieli firm deklaruje chęć wdrożenia nowych narzędzi cyfrowych. Jednak znaczna część z nich (28%) nie jest pewna, które rozwiązania będą dla nich najlepsze. Wśród przedstawicieli polskich, rodzinnych MŚP poziom tej niepewności jest nieco mniejszy, na poziomie 20%” – czytamy w komunikacie.
„Inne czynniki powstrzymujące polskie firmy rodzinne przed wdrażaniem rozwiązań cyfrowych to m.in. obawy związane z cyberbezpieczeństwem (42%) i ochroną prywatności (30%). Co zaskakujące, prawie jedna trzecia (30%) przedstawicieli europejskich firm rodzinnych stwierdziła, że poleganie na zbyt słabym połączeniu internetowym jest barierą uniemożliwiającą korzystanie z nowych rozwiązań cyfrowych, które mogłyby wspierać ich działalność handlową – w przypadku polskich firm odsetek ten wynosi 22%” – czytamy również.
Jak wskazują autorzy badania, jednym z czynników, który może komplikować proces modernizacji, jest opór przed zmianami. Część respondentów jako barierę dla procesu unowocześniania, wskazywało brak otwartości członków firmy na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i sposobu myślenia oraz wykorzystywanie nowinek (27%), a starsze pokolenia były postrzegane jako mniej skłonne do wprowadzania zmian.
Jedna piąta respondentów twierdzi, że relacje osobiste z krewnymi są największą trudnością do pokonania w pracy w rodzinnej firmie. Co ciekawe, planowanie sukcesji jest dla niektórych ankietowanych kluczowym punktem zapalnym: wskazuje tak jedna piąta europejskich badanych. Wśród polskich rodzinnych MŚP to tylko 13%.
W badaniu wzięło udział 10 501 respondentów w Europie, zarówno wśród małych firm rodzinnych (5 250 respondentów), jak i nierodzinnych (5 251 respondentów), aby zapewnić porównanie poglądów. Ankieta została przeprowadzona na 15 rynkach w oparciu o następujące wielkości próby: Wielka Brytania (1 000), Niemcy (1 000), Szwajcaria (1 000), Hiszpania (1 000), Portugalia (1 000), Francja (1 000), Szwecja (1 000), Irlandia (1 000), Serbia (500), Włochy (500), Słowenia (501), Bułgaria (500), Izrael (500), Macedonia Północna (500) i Polska (500). Badania terenowe odbyły się w dniach 2 czerwca – 19 czerwca 2023 r.
Źródło: ISBnews