Senat odrzucił ustawę o zasadach udzielania przez Skarb Państwa gwarancji za zobowiązania Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego (NABE), który zakładała, że gwarancjami ma zostać objętych 70% zobowiązań finansowych NABE. Za wnioskiem o odrzucenie ustawy głosowało 50 senatorów, przeciw było 38, a jeden wstrzymał się od głosu.
Ponadto ustawa zawierała regulacje, ułatwiające prowadzenie procesu budowlanego oraz zakładające 5-procentową – obowiązującą od początku 2023 r. – obniżkę cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych i odbiorców uprawnionych, korzystających z zamrożonych cen.
Rozwiązania zawarte w ustawie były konieczne dla utworzenia NABE. Udzielenie gwarancji przez Skarb Państwa pozwoliłoby Agencji pozyskać na rynku finansowym środki niezbędne do dalszej działalności. Nabycie przez Skarb Państwa elektrowni węglowych odciążyłoby ich obecnych właścicieli i umożliwiłoby im pozyskanie kapitału na inwestycje zero- i niskoemisyjne.
Utworzenie NABE miało składać się z dwóch rodzajów działań:
– w pierwszym, Skarb Państwa nabyłaby od spółek z udziałem Skarbu Państwa, tj. Polska Grupa Energetyczna, Enea, Tauron Polska Energia oraz Energa, ich spółek zależnych zajmujących się wytwarzaniem energii elektrycznej w konwencjonalnych elektrowniach węglowych, tj. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie, Enea Elektrownia Połaniec oraz Energa Elektrownie Ostrołęka.
– następnie spółki zostałyby skonsolidowane w ramach PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna (GiEK). Nastąpiłoby to poprzez wniesienie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów tych spółek na podwyższenie kapitału zakładowego PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. GiEK funkcjonowałoby, jako NABE.
Gwarancjami Skarbu Państwa objęte byłoby 70% zobowiązań finansowych NABE, w skład których nie weszłyby odsetki i inne koszty – gwarancja dotyczyłaby jedynie kapitału.
Zagwarantowane zostałyby trzy rodzaje instrumentów finansowych dla NABE:
– kredyt odnawialny,
– długoterminowe pożyczki;
– limity przed rozliczeniowe na zakup uprawnień do emisji CO2 i waluty potrzebnej do ich rozliczenia.
Termin ochrony gwarancyjnej miałby trwać osiem lat od utworzenia NABE.
Nowe rozwiązania miały wejść w życie z dniem następującym po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
Źródło: ISBnews
Ustawa zawierała równiez mnóstwo nie związanych NABE zapisów – takie wrzutki które powinno prześledzić CBA skąd się wzięły.