Powierzchnia handlowa w Polsce powiększyła się o 216 tys. m2 w I połowie 2023 roku, wynika z danych JLL. Całkowita powierzchnia handlowa w budowie wynosiła na koniec czerwca 410 tys. m2 i JLL szacuje, że nowa podaż oddana do użytku do końca roku we wszystkich formatach przekroczy wynik z 2022 roku.
„Trendy makro pozostały bez zmian, a nowa podaż została zdominowana przez parki handlowe. Ten segment obejmuje obecnie prawie 2,7 mln m2 istniejących zasobów, co stanowi ok. 16% całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. Wyniki te podkreślają dynamikę sektora parków handlowych, a wybrane inwestycje oddane do użytku w pierwszej połowie roku to m.in.: Retail Park w Kłodzku (17 000 m2), Aripark Bytów (12 000 m2), Park Glinianka w Łubnej (10 200 m2), Saller Dzierżoniów (8100 m2), N-Park Piotrków Trybunalski (7700 m2), Vendo Park Zambrów (6600 m2). Co więcej, w ramach segmentu na koniec czerwca w budowie pozostawało ponad 250 000 m2” – czytamy w komunikacie.
PARTNER SEKCJI NIERUCHOMOŚCI
Partnerem sekcji nieruchomości portalu inwestycje.pl jest Plantwear, polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców.
„Nowe inwestycje obejmują pełne spektrum rynku, od małych parków handlowych w miastach regionalnych, po duże kompleksy, takie jak Koszalin Power Center, Galeria Karuzela Biała Podlaska i Ozimska Park w Opolu. Z drugiej strony, obserwujemy również pewną, choć wciąż ograniczoną aktywność w odniesieniu do tradycyjnych centrów handlowych, szczególnie w porównaniu do retail parków. Niemniej, format ten w pierwszym półroczu 2023 r. powiększył się o 58 000 m2 m.in. za sprawą otwartej w kwietniu Galerii Bawełnianka w Bełchatowie (23 000 m2)” – powiedziała kierownik Retail Leasing Dagmara Filipiak, cytowana w materiale.
Wraz ze stopniowym ożywieniem wskaźników ekonomicznych i poprawą ogólnych nastrojów na rynku, czynsze wracają do poziomu sprzed pandemii.
„Czynsze w najlepszych centrach handlowych w Warszawie (100 m2, moda) wynoszą obecnie do 130 euro/ m2/miesiąc. Średnia dla innych aglomeracji waha się od 50 do 65 euro m2/miesiąc” – wskazał dyrektor Research&Consulting Maciej Kotowski.
W I połowie 2023 r. całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła prawie 200 mln euro, co stanowiło zaledwie 26% wartości sprzedaży w 2022 r. (760 mln euro).
„Należy jednak zauważyć, że na wysoki wolumen z I półrocza 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 mln euro. W I poł. 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 12 transakcji obejmujących łącznie 17 aktywów. Jest to niski poziom aktywności inwestycyjnej w porównaniu z ubiegłymi latami, niemniej jednak w bieżącym kwartale zamknęły się transakcje o wartości ponad 150 mln euro (m. in. Matarnia Park Handlowy w Gdańsku przejęty przez Frey oraz portfel 5 parków handlowych kupiony przez Lords LB Asset Management). Dodatkowo w toku są większe transakcje, których zamknięcie planowane jest w ostatnim kwartale tego roku, dlatego spodziewamy się znacznie lepszych wyników w drugiej połowie 2023” – powiedziała szefowa Retail Investment Agnieszka Kołat.
Źródło: ISBnews