Amica odnotowała 3,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2023 r. wobec 7,2 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 19,2 mln zł wobec 20,1 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 715,6 mln zł w II kw. 2023 r. wobec 795,7 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2023 r. spółka miała 4,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 4,1 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach z umów z klientami w wysokości 1 432,3 mln zł w porównaniu z 1 639,1 mln zł rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 64,1 mln zł wobec 25,1 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 4,5% vs 1,5% rok wcześniej.
Nakłady inwestycyjne wyniosły 46,7 mln zł wobec 44,3 mln zł.
„W pierwszym półroczu 2023 roku kluczowymi czynnikami mającymi wpływ na wyniki grupy kapitałowej były:
– Inflacja, utrzymująca się na wysokich poziomach we wszystkich krajach, która odzwierciedlenie miała w wysokich cenach energii oraz wyższych cenach surowców, głównie szkła oraz komponentów do produkcji.
– Ogólnoświatowy trend spadkowy dotyczący ilości kupowanych produktów gospodarstwa domowego.
– Wskaźnik nastrojów konsumenckich utrzymujący się na negatywnym poziomie od połowy ubiegłego roku.
– Słabnący popyt w Europie Wschodniej, na którym dodatkowo w bieżącym okresie mierzyliśmy się z trendem spadkowym dla sektora budowlanego spowodowanym osłabieniem działalności inwestycyjnej.
– Restrykcyjna polityka pieniężna banków centralnych, w tym także Europejskiego Banku Centralnego, mająca odzwierciedlenie w utrzymaniu wysokich stóp procentowych” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
„W wyniku powyższych czynników w bieżącym okresie odnotowano spadek sprzedaży produktów i towarów na wszystkich rynkach sprzedażowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udział poszczególnych rynków w sprzedaży grupy kapitałowej utrzymał się na podobnym poziomie w stosunku do okresu porównawczego. Spadek wartości na wszystkich rynkach jest efektem wysokiej bazy z 2022 roku, mimo wzrostu wartości przychodowej grupa mierzy się z spadkiem ilościowym sprzedawanych produktów, co ma odzwierciedlenie w aktualnych trendach we wszystkich regionach” – czytamy dalej.
Wartość sprzedaży na poszczególnych rynkach zbytu była następująca: Polska 344,6 mln zł (-16,7% r/r), Wschód 181 mln zł (-3,6%), Północ 129,3 mln zł (-8,9%), Południe 71,5 mln zł (-18,5%), Zachód 642,2 (-12,8%), czytamy w raporcie.
„Rynek polski mierzył się w minionym okresie z jednym z najwyższych poziomów inflacji. Wzrost cen sprzedaży nie rekompensował jednak wzrostu kosztów zakupu i wytworzenia produktów. Pod koniec kwartału odnotowano jednak ożywienie gospodarcze, wskaźnik nastroju konsumenckiego wzrósł. W następnych kwartałach przewiduje się pozytywny wpływ tanich kredytów hipotecznych na branżę. Rynek wschodni w bieżącym okresie odnotował najmniejszy spadek, który jest zgodny z trendami na rynku AGD we Wschodniej Europie, gdzie w bieżącym roku widzimy wzrost popytu na tzw. duży sprzęt gospodarstwa domowego, do którego zaliczamy m.in. kuchenki, płyty grzewcze. Największą zmianę rok do roku grupa kapitałowa odnotowała w regionie południowym, jednakże udział procentowy wartości sprzedaży został zachowany. Czechy, które zaliczamy do tegoż regionu mierzą się z sytuacją zbliżoną do rynku polskiego i w bieżącym okresie odnotowały największy spadek wartości dla branży AGD w całym regionie. We wszystkich krajach należących do rynku zachodniego odnotowano spowolnienie gospodarcze mające odzwierciedlenie w zmniejszeniu ilości kupowanych przez konsumentów produktów w pierwszym półroczu 2023 roku” – czytamy także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2023 r. wyniosła 4,2 mln zł wobec 49,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. W 2022 r. miała 3 415,8 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews