Produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) w Polsce wyniosła 121,4 mld zł w I półroczu 2023 r., co oznacza wzrost o 21,4% r/r. Patrząc z perspektywy końca października, możemy już teraz przyjąć, że w całym bieżącym roku zostaną ustanowione nowe roczne rekordy wartości produkcji sprzedanej oraz eksportu, prognozuje AutomotiveSuppliers. Wciąż bardziej skomplikowana jest sytuacja dotycząca zatrudnienia, podkreślono.
„Sytuacja w pierwszych sześciu miesiącach roku była stabilna – rósł popyt na nowe auta na rynkach unijnych, co przekładało się m.in. na wyższe zapotrzebowanie na komponenty. Ponadto rosła produkcja pojazdów w Polsce, np. w fabryce Stellantis w Tychach, w którym na początku roku uruchomiono produkcję nowego modelu – Jeep Avenger” – powiedział partner w AutomotiveSuppliers Rafał Orłowski, cytowany w komunikacie.
Na koniec I półrocza 2023 roku przeciętne zatrudnienie w zakładach grupy PKD 29,zatrudniających więcej niż 9 osób, wyniosło 201 tys., wskazano także.
„W ciągu 12 miesięcy liczba miejsc pracy wzrosła o ponad 5 tys. (+2,1%). Przeciętne zatrudnienie rośnie trzeci kwartał z rzędu. Warto podkreślić, że po I półroczu 2023 roku powróciliśmy do poziomu ostatni raz odnotowanego przed 24 miesiącami. Nadal jest jeszcze daleko do rekordu, który był osiągnięty w analogicznym okresie 2019 roku (210,3 tys.)” – dodał Orłowski.
W I półroczu 2023 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego wzrósł rok do roku o 46,08% do 26,1 mld euro (+8,24 mld euro). To nowy rekord dla pierwszych sześciu miesięcy roku. W II kwartale br. zanotowano wzrost o 35,7% (13,22 mld euro). Na rynki krajów UE trafiło 82,78% całego eksportu branży z naszego kraju (+48,99%), podano również.
„W I półroczu 2023 roku dwucyfrowe wzrosty eksportu miały niemal wszystkie grupy produktów motoryzacyjnych. Choć oczywiście nadal największy wpływ na osiągane wyniki mają głównie producenci części, akumulatorów do aut elektrycznych oraz pojazdów (osobowych, dostawczych i ciężarowych)” – zaznaczył Orłowski.
Również w eksporcie części i akcesoriów ustanowiono nowy rekord dla I półrocza, który wyniósł 8,66 mld euro, czyli o 22,05% więcej r/r. Na komponenty motoryzacyjne przypadło 33,16% całego eksportu branży. W porównaniu do I półrocza zeszłego roku udział części i akcesoriów zmalał o 6,5 pkt proc. Rynki unijne odpowiadały za 86,93% całego eksportu przemysłu motoryzacyjnego (+21,32%).
Od II półrocza 2021 roku obserwujemy stałe umacnianie się na drugiej pozycji eksportowej akumulatorów litowo-jonowych, które wykorzystywane są w autach elektrycznych. W I półroczu 2023 roku w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku ich eksport uległ podwojeniu i osiągnął rekordową wartość 6,37 mld euro (+110,8%), wskazano w materiale.
W I półroczu 2023 r. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 3,39 mld euro. To o 36,3% więcej niż rok wcześniej. Na tego typu grupę przypadło 12,98% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 0,93 pkt proc.), podano także.
„Patrząc z perspektywy końca października, możemy już teraz przyjąć, że w całym bieżącym roku zostaną ustanowione nowe roczne rekordy wartości produkcji sprzedanej oraz eksportu. Bardziej skomplikowana jest sytuacja dotycząca zatrudnienia. Możliwe, że dynamika w II półroczu może znacząco osłabnąć, a w grupie producentów pojazdów nawet zmaleć. Przypominamy, że nie później niż do początku 2024 roku zakończą działalność dwie fabryki autobusów (we Wrocławiu i w Słupsku), a w kolejnej (w Starachowicach) zostaje ograniczana produkcja. W efekcie w tej grupie zostanie zlikwidowanych ponad 3 tys. miejsc pracy” – zakończono.
AutomotiveSuppliers to firma, która od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: ISBnews