Amica odnotowała 2,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 7,8 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 18,5 mln zł wobec 0,6 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 691,2 mln zł w III kw. 2023 r. wobec 847,1 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2023 r. spółka miała 1,9 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 11,9 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach z umów z klientami w wysokości 2 123,5 mln zł w porównaniu z 2 486,1 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 96,1 mln zł wobec 42,1 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„W roku 2023 mierzymy się ze spowolnieniem gospodarczym we wszystkich krajach Europy, będące pokłosiem COVID-19, kryzysu energetycznego, trwającej wojny w Ukrainie oraz rosnących cen surowców. Pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej Grupa Amica osiągnęła zysk brutto, wyższy o 10,4 mln PLN za trzy kwartały roku 2023 roku w stosunku do analogicznego okresu roku 2022” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Następujące czynniki wpłynęły na wyniki finansowe Grupy Amica za trzy kwartały 2023 roku:
- Dostosowanie wielkości produkcji do aktualnego zapotrzebowania rynkowego.
- Na spadek wartości przychodów w porównaniu do okresu porównawczego znaczący wpływ w bieżącym okresie miały czynniki makroekonomiczne, do których możemy zaliczyć zwiększające ryzyko stagnacji oraz niesprzyjającą koniunkturę gospodarczą, z którymi musimy się mierzyć na wszystkich rynkach.
- Wzrost marży zysku brutto na sprzedaży, w szczególności dla sprzętu grzejnego oraz towarów, związany z wdrożeniem projektów oszczędnościowych, które skutkują obniżeniem kosztów produkcyjnych.
- W porównaniu do okresu porównawczego nastąpił znaczny spadek kosztów transportu, w tym cen kontenerów, co odzwierciedla zwiększenie marży na zysku ze sprzedaży sprzętu grzejnego, w szczególności towarów.
- Niższe koszty sprzedaży (35,8 mln zł) spowodowane głównie obniżeniem kosztów magazynowania.
- Wyższe koszty ogólnego zarządu (12,2 mln zł) związane z kosztami IT i administracyjnymi, które związane są miedzy innymi z transformacją cyfrową.
- Zysk ze sprzedaży Nowa Centrum w wysokości 0,6 mln zł, wymieniła spółka.
„Na zwiększenie wartości obejmującej wytworzenie oraz nabycie rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych Grupa przeznaczyła w bieżącym okresie ponad 63,5 mln zł. Wydatki koncentrowały się głównie na nakładach poprawiających efektywność i elastyczność produkcji, automatyzację oraz digitalizację” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2023 r. wyniósł 4,2 mln zł wobec 39,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. W 2022 r. miała 3 415,8 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews