Obroty najemców w centrach handlowych we wrześniu br. były o 0,9% niższe r/r, podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była we wrześniu 2023 r. o 4,7% wyższa niż rok wcześniej.
„We wrześniu obroty w centrach handlowych były nieco niższe od analogicznego miesiąca rok wcześniej. Jak wynika z danych PRCH, od 2018 r. w ujęciach nominalnych, wrzesień jest zawsze słabszym miesiącem w porównaniu do sierpnia i października. Dodatkowo, rekordowo ciepły w historii pomiarów temperatury w Polsce wrzesień 2023 r., co potwierdzają dane z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, znacząco wpłynął na mniejszą skalę zakupów w istotnej dla centrów handlowych kategorii, jaką jest moda. Zwłaszcza, że wrzesień 2022 r., do którego porównujemy tegoroczny wynik, był zimniejszy od średniej wieloletniej i o ok. 6 st. C chłodniejszy niż wrzesień 2023 r. Z kolei odwiedzalność galerii, mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była we wrześniu o 4,7% wyższa niż we wrześniu 2022 r” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
W podziale na kategorie, najlepsze wyniki we wrześniu odnotowały: rozrywka – wzrost o 41,4%, usługi – wzrost o 16,3% i gastronomia – wzrost obrotów o 10,1%. Natomiast na wyniki branży odzieżowej silny wpływ miała rekordowo ciepła średnia temperatura we wrześniu. To ograniczyło sprzedaż jesiennych kolekcji i wydatki Polaków na wymianę garderoby. W efekcie, obroty w kategorii moda zmniejszyły się o 8,3% r/r.
W podziale na kategorie obiektów handlowych obroty najemców wzrosły w najmniejszych obiektach (5-20 tys. m2 GLA) o 3,3% oraz w dużych obiektach (40-60 tys. m2 GLA) o 2,9%. W największych galeriach (powyżej 60 tys. m2 GLA) obroty były o 2,1% mniejsze niż we wrześniu 2022 r., podobnie jak w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA), gdzie zmniejszyły się o 2,8%, podano także.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews