Posiadanie dostępu do jak smartfona deklaruje 95% Polaków, do laptopa – 87%, zaś do tabletu – 44%, wynika z raportu „Digital Consumer Trends”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Blisko co druga osoba wykorzystuje obecnie swoje urządzenie do płatności realizowanych w miejscu sprzedaży.
„Kolejny rok z rzędu wskaźniki dotyczące posiadania dostępu do większości najpopularniejszych urządzeń elektronicznych takich jak smartfon, laptop i tablet utrzymują się w Polsce na zbliżonym poziomie (odpowiednio: 95%, 87% i 44%). Lekki wzrost pod względem penetracji rynku wciąż notują rozwiązania wykorzystywane do smart entertainment takie jak smart TV, słuchawki bezprzewodowe i głośniki, urządzenia do streamingu wideo oraz czytniki e-booków” – czytamy w raporcie.
Urządzenia wearables są jedną z nielicznych kategorii, które wciąż notują wzrost (o 7% r/r). Obecnie dostęp do nich posiada 63% badanych. W tym roku tendencja wzrostowa dotyczy jedynie monitorów aktywności (do 29% z 24%), podczas gdy w przypadku smartwatchy zauważalny jest lekki spadek penetracji (34% w porównaniu do 35% w roku ubiegłym), podał Deloitte.
„Choć wskaźniki posiadania wielu urządzeń elektronicznych utrzymują się w Polsce na zbliżonym poziomie, to zmieniają się sposoby ich wykorzystania, tworząc rynek dla nowych funkcjonalności i usług. Blisko co druga osoba wykorzystuje obecnie swoje urządzenie do płatności realizowanych w miejscu sprzedaży (49%). Co trzeci respondent jest skłonny używać smartfonu zamiast prawa jazdy, a dla co czwartej osoby urządzenie mogłoby zastępować paszport. W najmłodszej badanej grupie wiekowej otwartość na nowe funkcjonalności jest jeszcze wyższa dla połowy respondentów smartfon mógłby zastąpić dowód osobisty i prawo jazdy (po 48%), a dla 37% paszport” – czytamy dalej w raporcie.
Jak pokazują wyniki „Digital Consumer Trends 2023”, otwartość polskich respondentów na nowe możliwości w smartfonie podobnie jak na dokonywanie płatności telefonem jest znacznie wyższa niż deklarowana w Czechach, na Węgrzech czy w Wielkiej Brytanii. Potwierdzają to dane Komisji Europejskiej, według których 69% Polaków jest przychylnych koncepcji Digital Travel Credentials, co sytuuje nas powyżej średniej unijnej, wskazano także.
Raport powstał na podstawie badania online przeprowadzonego przez agencję badawczą w dniach 4-16 sierpnia 2023 r. na reprezentatywnej próbie 2000 respondentów w wieku 18-65 lat.
Źródło: ISBnews