Polski Standard Płatności (PSP) odnotował wzrost liczby transakcji BLIK-iem o 39% r/r łącznie do 518 mln operacji o wartości 73,9 mld zł (o 48% więcej r/r) w I kw. 2024 roku, podał PSP, operator systemu BLIK.
Na koniec marca br. z rozwiązania aktywnie korzystało 16,3 mln użytkowników, czyli 2,8 mln więcej r/r.
Średnia kwota płatności BLIK-iem w analizowanym okresie to 143 zł, a w systemie zarejestrowanych jest 29,5 mln aplikacji mobilnych.
W I kw. br. Polacy wykonywali średnio 5,7 mln płatności BLIK-iem każdego dnia, zaś rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), która wyniosła 8,9 mln, została odnotowana w systemie 8 marca 2024 r. Ostatnie miesiące stanowiły dla BLIKA czas intensywnego rozwoju oraz wprowadzania nowych funkcji. Usługa BLIK Płacę Później została udostępniona klientom VeloBanku w serwisach VeloMarket i Morele, a w ostatnich dniach – po zakończeniu fazy pilotażu – także użytkownikom Banku Millennium. Dodatkowo, BLIK stale poszerzał również swoją obecność w administracji publicznej – obecnie jest on dostępny w ramach aplikacji mObywatel w 50 urzędach, podkreślono.
„W nadchodzących kwartałach będziemy w dalszym ciągu intensywnie pracować nad rozszerzeniem funkcji BLIK-a – tak, aby jeszcze bardziej ułatwić naszym użytkownikom zarządzanie finansami i zobowiązaniami. Szczególnie skupiamy się na rozwoju usługi BLIK Płacę Później, którą w perspektywie kolejnych miesięcy zamierzamy udostępnić dla całego rynku e-commerce. Nasze ambitne plany obejmują jednak nie tylko Polskę, ale również rynek słowacki i rumuński, gdzie kontynuujemy prace nad wprowadzeniem możliwości BLIK-a. Mamy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli przedstawić kolejne rezultaty podjętych działań” – powiedziała wiceprezeska PSP Monika Król, cytowana w komunikacie.
W I kw. br. najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK – Polacy skorzystali z tej usługi 132 mln razy, a wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS – użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych ponad 105 mln transakcji, czyli o prawie 50% więcej r/r, podano także.
„Obserwowany z kwartału na kwartał wzrost liczby transakcji nie tylko potwierdza zaufanie konsumentów do BLIK-a, ale także świadczy o ich rosnącej gotowości do korzystania z nowoczesnych rozwiązań finansowych. BLIK od początku był projektowany jako wszechstronna i łatwo dostępna metoda płatności, z której użytkownicy mogą korzystać niezależnie od miejsca zamieszkania, wieku czy poziomu zaawansowania technologicznego. Uważamy, że jest on mostem łączącym różne pokolenia, który dostarcza im nie tylko komfortu użytkowania, ale także bezpiecznych i pozytywnych doświadczeń w codziennych transakcjach. Dlatego też prowadzone przez nas kampanie marketingowe i akcje promocyjne, w tym coroczna loteria BLIKOMANIA, mają na celu dalszą promocję BLIK-a wśród dotychczasowych użytkowników, jak również zwiększenie świadomości na temat jego usług wśród tych nowych” – powiedziała wiceprezeska.
Spółka podała także, że w I kw. 2024 r. najwięcej transakcji BLIKIEM zostało zrealizowanych w e-commerce – 51,1% płatności odbyło się w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy BLIK-a zapłacili w sieci 264,9 mln razy, czyli o 28% więcej r/r, a wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to 143 zł.
W I kw. 2024 r., podobnie jak w poprzednich okresach, najczęściej korzystano z tego rozwiązania na platformach typu marketplace, gdzie średnia wartość koszyka wyniosła 123 zł. Największą natomiast wartość koszyka zakupowego odnotowano w kategorii „moda” – użytkownicy płacili za zakupy w sklepach oferujących odzież i obuwie średnio 230 zł, podano także.
„Między styczniem a marcem br. użytkownicy równie chętnie rozliczali się za pomocą przelewów na telefon BLIK. Ich liczba wzrosła rok do roku o 59% do poziomu 132 mln. Znacząco zwiększyła się również wartość transakcji P2P. W pierwszym kwartale br. wyniosła ona 19,3 mld zł, czyli o 79% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast średnia wartość pojedynczego przelewu to 151 zł. Rosnące zainteresowanie przelewami na telefon znajduje odzwierciedlenie w stale zwiększającym się udziale tej usługi w ogólnej liczbie transakcji realizowanych za pomocą BLIK-a. Obecnie stanowią one już ponad jedną czwartą wszystkich płatności” – czytamy w materiale.
„W I kw. br. sporą popularnością cieszyły się także transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem br. użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48% i 55% w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. Około 37% wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe. W analizowanym kwartale użytkownicy skorzystali z tej opcji 39,2 mln razy, czyli o 59% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość płatności zbliżeniowych BLIK wyniosła 1,7 mld zł wobec 1 mld zł rok wcześniej. Od początku udostępnienia usługi aktywowano ją prawie 3 mln razy i zapłacono za jej pomocą w 152 krajach” – wskazano.
Według PSP w I kw. widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM – na koniec marca br. ich liczba zwiększyła się r/r o jedną piątą do 15,9 mln, zaś wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27% więcej r/r. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: ISBnews