Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 13-17 maja.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Pasze GMO: Projekt ustawy o paszach, który przesuwa termin wejścia w życie możliwości wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt na terytorium Polski pasz genetycznie zmodyfikowanych z 1 stycznia 2025 r. na 1 stycznia 2030 r. trafił do konsultacji społecznych, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Koszyk zakupowy: Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,93% r/r do 295,3 zł w kwietniu 2024 r., wynika z danych ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu m/m wzrosła o 2,5 zł. Auchan znalazł się ponownie na szczycie listy najtańszych sieci, natomiast według danych najwyższe ceny stwierdzono w sklepach stacjonarnych Intermarché.
Sklepy detaliczne: Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 2,4% r/r w kwietniu 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 2,1% i 3,9% r/r.
Powierzchnia handlowa: W I kwartale tego roku na polskim rynku przybyło 86,5 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego 96% w postaci parków, wynika z raportu CBRE. Łącznie nowoczesna przestrzeń zakupowa w Polsce zajmuje 14,12 mln m2, z czego 27% znajduje się w małych miastach.
Sklepy detaliczne: Analiza UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix, ponad 483 tys. akcji rabatowych w blisko 3,5 tys. gazetek wykazała, że w I kw. br. ogólnie sieci handlowe zrobiły o 1,5% więcej promocji w gazetkach niż rok wcześniej. Jednocześnie liczba publikacji gazetkowych spadła o 8,1% r/r. W 5 formatach rok do roku ubyło akcji rabatowych. Na największym minusie znalazły się sklepy typu DIY – 32,4% r/r. Ujemne wyniki r/r zanotowały również drogerie i apteki, sklepy RTV-AGD oraz hipermarkety. Z kolei 3 segmenty zaliczyły wzrosty r/r, tj. sieci convenience – o 12,3%, supermarkety – o 6,3%, a także dyskonty – o 5,8%.
ROZWÓJ BIZNESU
Gobarto: Otrzymało zgodę prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu kontroli nad spółką Albo z siedzibą w Radomiu, podała spółka.
Otmuchów: Grupa oficjalnie otworzyła realizowaną od kilku kwartałów inwestycję obejmującą rozbudowę zakładu w Nysie o dwie linie produkcyjne, umożliwiające zwiększenie wolumenu w kategorii żelek, podała spółka.
M Food: Odnotowało 0,16 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 1,09 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Gobarto: Odnotowało 22,43 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 34,05 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Mex Polska: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o przeznaczeniu na dywidendę 2,07 mln zł, co oznacza wypłatę 0,27 zł na akcję, podała spółka.
Nałęczów Zdrój: WŁ Fundacja Rodzinna złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na przejęcie kontroli nad jednym ze wspólników spółki Nałęczów Zdrój, podał Urząd.
Mex Polska: Odnotował 0,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I kw. 2024 r., co oznacza wzrost o 100,7% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Wstępne skonsolidowane przychody netto sięgnęły 22,45 mln zł wobec 20,11 mln zł rok wcześniej.
Sfinks Polska: Grupa otworzy pięć nowych restauracji pod szyldami Sphinx oraz The Burgers w Rzeszowie, Poznaniu, podpoznańskich Komornikach, Gorzowie Wielkopolskim oraz Jarocinie na przełomie maja i czerwca, podała spółka.
Cromwell Property Group: Sfinalizowała sprzedaż sześciu centrów handlowych w Polsce na rzecz czeskiego funduszu inwestycyjnego za 285 mln euro, podał BNP Paribas Real Estate Poland, który doradzał przy transakcji. Sprzedaż obejmowała CH Janki pod Warszawą, CH Korona (Wrocław), CH Kometa (Toruń), CH Tulipan (Łódź), CH Ster (Szczecin) oraz CH Rondo (Bydgoszcz).
Pointpack: Odnotował 0,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 0,21 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
InPost: Nie obawia się, że jego rentowny model biznesowy może zostać łatwo skopiowany, skutkując dużą presją konkurentów w Polsce, ocenił prezes Rafał Brzoska. Podkreślił, że spośród ponad 60 projektów automatów paczkowych w Europie tylko InPost nie przynosi strat.
InPost: Wzrost wolumenów paczkowych InPostu obserwowany w pierwszych tygodniach II kwartału br. może być symptomem ożywienia gospodarczego i napawa umiarkowanym optymizmem, ocenił prezes Rafał Brzoska.
Shoper: Zarekomendował przeznaczenie 18,85 mln zł z zysku netto za 2023 r. na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,67 zł na akcję, podała spółka.
InPost: Grupa podtrzymuje prognozy na rok 2024 przedstawione wraz z wynikami za 2023 rok, podała spółka.
Eurocash: Może utrzymać capex na podobnym do ubiegłorocznego poziomie ok. 200 mln zł w 2024 r. i 2025 r., poinformował prezes Eurocash Paweł Surówka w rozmowie z ISBnews.
Eurocash: Grupa bardzo pozytywnie ocenia perspektywy rozwoju Delikatesów Centrum, Frisco oraz Dużego Bena, poinformował prezes Eurocash Paweł Surówka w rozmowie z ISBnews. Dynamika sprzedaży Frisco jest zgodna z oczekiwaniami Grupy i jest na bardzo dobrej drodze, żeby spełnić cel 1 mld zł pod koniec 2025 r. i uzyskać odpowiednią rentowność. W 2025 r. Grupa planuje powrót do ekspansji sklepów sieci Delikatesy Centrum.
Eurocash: Spodziewa się stopniowej poprawy wyników na poziomie EBITDA i netto w kolejnych kwartałach, w których powinien zanotować już zysk netto m.in. dzięki wdrożonemu planowi restrukturyzacji i obniżeniu kosztów finansowych, poinformował prezes Eurocash Paweł Surówka w wywiadzie dla ISBnews.
Eurocash: Odnotował 86,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 51,64 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Miraculum: Odnotowało 12 tys. zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2024 r. wobec 0,27 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Sodexo Polska: Planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 r. dzięki redukcji emisji w różnych obszarach działalności. W ciągu najbliższych sześciu lat odsetek „niskoemisyjnych” dań serwowanych w restauracjach Sodexo wzrośnie do poziomu 70 proc. Oznacza to, że produkcja jednego posiłku wygeneruje maksymalnie 0,9 kg CO2e.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Żabka: Kwota wartości dodanej wytworzonej przez Grupę i współpracujących z nią franczyzobiorców wyniosła 9,1 mld zł w 2023 r., czyli o 30% więcej niż w rok wcześniej. Raport jest opublikowany już po raz szósty i podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności (ESG) Grupy Żabka za rok 2023.
Intermarché: 16 maja br. miało miejsce otwarcie trzeciego supermarketu sieci w w Zielonej Górze. Nowa placówka mieści się przy ul. Makowej 14, a jej właścicielem jest Marcin Rusiniak – menadżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu, który jest również właścicielem dwóch wcześniej otwartych sklepów.
Źródło: ISBnews