Refield chce utrzymywać portfel ok. 6 parków handlowych realizowanych jednocześnie i już pracuje nad sprzedażą projektów planowanych do oddania w latach 2024-2026, poinformował w rozmowie z ISBnews prezes Fabian Eryk Barbarowicz. Ocenił, że dla deweloperów parków handlowych jest perspektywa jeszcze min. 5-7 lat bardzo aktywnej działalności.
„Zamknęliśmy sprzedaż pakietu trzech nieruchomości do funduszu Falcon i starannie przygotowujemy się do sprzedaży kolejnych obiektów, które realizujemy. To będzie ponad 60 tys. m2 GLA łącznie w 6 lokalizacjach. W tym roku oddamy do użytku prawdopodobnie 2 parki handlowe, w kolejnym 3, a w 2026 r. jeszcze jeden. Najkorzystniej byłoby sprzedać je w pakiecie, podobnie jak Falconowi” – powiedział Barbarowicz w rozmowie z ISBnews.
„Nasza strategia się nie zmienia – budujemy obiekty w miastach powiatowych, dokładnie wybierając lokalizację z potencjałem zakupowym w danym regionie. Obecnie mamy w realizacji sześć obiektów i podobną liczbę chcielibyśmy stale utrzymywać w naszym pipeline. Dlatego nieustannie pracujemy nad poszukiwaniem kolejnych lokalizacji” – dodał.
Zastrzegł, że firma nie buduje jednak typowego banku ziemi, gdyż na tym konkurencyjnym rynku stara się szybko rozpoczynać i realizować inwestycje.
„Zainteresowanie naszym produktem jest duże, choć należy pamiętać, że pochodzi ono od jedynie kilku aktywnych funduszy. To hermetyczny rynek, na którym kilka wyspecjalizowanych podmiotów kupuje większość parków” – wskazał.
„Do tej pory nasze inwestycje realizowaliśmy przy udziale wkładu własnego i kredytów bankowych. Obecnie zarówno my, jak i znani nam konkurenci skłaniamy się bardziej ku modelowi finansowania inwestycji przez fundusze inwestycyjne” – dodał prezes.
Według niego, rynek ma jeszcze duży potencjał rozwoju.
„Rynek ma jeszcze duży potencjał rozwoju, ale oczywiście jest pytanie o nasycenie rynku parkami handlowymi i kiedy 'to się skończy’. Wydaje się, że 5-7 lat mamy jeszcze przed sobą, jeśli za granicę dla parków uznamy miejscowość do 10 tys. mieszkańców” – ocenił w rozmowie z ISBnews.
„Obecnie najlepszą, naszym zdaniem, lokalizacją wydają się miasta powiatowe liczące ok. 15 tys. mieszkańców, gdzie nie ma tego typu obiektów albo około 30-50-tysięczne miejscowości z jednym obiektem handlowym. Celem może być też miasto ze starszym obiektem handlowym, niedostosowanym do współczesnych realiów, gdzie najemcy chętnie przejdą do nowego parku handlowego. Problematyczne są te duże miasta, gdzie rynek handlowy jest odpowiednio nasycony, choć istnieją od tej reguły wyjątki, chociażby parki handlowe powstające w obwarzankach dużych aglomeracji” – powiedział.
Spółka Refield zapowiada dalszą dynamiczną ekspansję na rynku nieruchomości komercyjnych. W planach ma kolejne obiekty handlowe, a ich wielkość dostosowana będzie, podobnie jak w przypadku właśnie sprzedanych pasaży, do potrzeb lokalnych rynków.
„W maju rozpoczęliśmy budowę parku w Zwoleniu o powierzchni blisko 5 tys. m2 GLA, który jest już w pełni skomercjalizowany. Otwarcie zaplanowane jest na koniec tego roku. Rusza budowa drugiego etapu naszego parku w Lidzbarku Warmińskim, który jest na finiszu komercjalizacji. Jego powierzchnia to blisko 4 tys. m2 GLA, a w wakacje uruchomiona zostanie restauracja McDonald’s, która usytuowana będzie bezpośrednio obok naszej działki. Rozpoczynamy dużą inwestycję w Ciechanowie o powierzchni 12 tys. m2 GLA, otwarcie tego pasażu zaplanowaliśmy na III kwartał 2025. Największą planowaną na inwestycją jest pasaż Brama Bieszczad w Sanoku o powierzchni ok. 23 tys. m2 GLA. Otwarcie zaplanowane jest na przełomie 2025 i 2026 roku. Jednocześnie ruszamy z komercjalizacją 7-tys. pasażu w Leżajsku, którego otwarcie zaplanowaliśmy na koniec przyszłego roku. W Bartoszycach zaplanowaliśmy obiekt o powierzchni ok. 13 tys. m2 GLA, który powinien być uruchomiony na jesieni 2025 roku” – wymienił Barbarowicz.
„W sumie w 2 lata wybudujemy pasaże handlowe o powierzchni 60 tys m2 GLA” – zakończył prezes.
Dziś Refield poinformował, że sprzedał pozostałe dwa z pakietu trzech parków handlowych o łącznej powierzchni 22 tys. m2 GLA na rzecz funduszu inwestycyjnego Falcon Investment Management za łącznie ponad 150 mln zł. Pasaż Kępiński oraz Pasaż Grodziski to nowe obiekty handlowe w portfolio funduszu Falcon, które zostały oddane do użytkowania przez Refield pod koniec 2023 roku Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń), jako pierwszy z pakietu został sprzedany funduszowi Falcon jeszcze w 2022 roku.
Refield jest deweloperem prowadzącym działalność inwestycyjną i budowlaną w branży Retail Parków.
Źródło: ISBnews