Sprzedaż opon w Polsce wzrosła ogółem o +23% w IV kwartale 2024 r., opon do samochodów osobowych o +21%, do SUV o +43%, dostawczych +12%, a motocyklowych o +54%, co jest związane z wyraźną sezonowością. Opony do maszyn rolniczych notowały mocny sezonowy spadek -60%, przemysłowych -7%, zaś ciężarowych wzrosły o +4%, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
„W 2024 roku sprzedaż opon na rynek do dystrybutorów notuje coraz bardziej pozytywne trendy: ogółem wzrosła o +8%, podobnie w największym segmencie opon do samochodów osobowych (+7%), a do SUV aż o +23%. Mocne wzrosty notowano również w segmencie przemysłowym o +15%. Zahamowanie negatywnych trendów widać w pozostałych sektorach: opon dostawczych 0%, ciężarowych 0%, rolniczych +1% i motocyklowych +2%” – czytamy w komunikacie.
„Cały rok 2024 pokazał, że negatywne tendencje w sprzedaży opon zatrzymały się. Wprawdzie segmenty opon do samochodów dostawczych, ciężarowych i maszyn rolniczych zamknęły rok z takimi wynikami, jak rok wcześniej – jednak widzimy dobre sygnały na rynku opon do samochodów osobowych, co wiążemy ze wzrostem rejestracji nowych i używanych samochodów oraz opon przemysłowych, co jest pozytywnym sygnałem w inwestycjach – a to bardzo cieszy. Mamy nadzieję, że obecny rok pozwoli na powrót do trendów wzrostowych, także w segmentach opon ciężarowych i rolniczych. Bezpieczeństwo we flotach ciężarowych oraz oszczędność paliwa w dobie rosnącej presji kosztowej to są solidne argumenty dla wielu przedsiębiorców transportowych” – powiedział prezes PZPO Rafał Spirydon, cytowany w komunikacie.
Z perspektywy całego europejskiego rynku także zanotowano wzrosty sprzedaży w segmencie konsumenckim, jedynie opony do samochodów ciężarowych i letnie miały ujemną dynamikę, wskazano również.
„W czwartym kwartale 2024 r. widzimy pozytywne trendy w porównaniu do 2023 roku we wszystkich liniach produktowych, głównie ze względu na słabe wyniki w IV kwartale 2023. W 2023 roku notowaliśmy istotne spadki sprzedaży – na poziomie -8% w segmencie konsumenckim i -17% w segmencie samochodów ciężarowych. W 2024 roku sprzedaż poprawiła się w przypadku opon konsumenckich – głównie dzięki segmentowi opon całorocznych, ale nadal jest lekko ujemna w przypadku opon ciężarowych. W obu segmentach wciąż jesteśmy daleko od wolumenów sprzed pandemii – porównania wynoszą odpowiednio -3,5% i -10,3% wobec 2019 roku. Zwłaszcza w oponach ciężarowych odczuwamy wpływ importu spoza Unii Europejskiej – pomimo ceł antydumpingowych. Wolumeny sprzedaży w segmencie opon rolniczych były zaś wspierane przez deszczowe warunki pogodowe” – dodał sekretarz generalny ETRMA Adam McCarthy.
Źródło: ISBnews