Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony spadła o 11,83% r/r i wyniosła 43 156 szt. w lutym 2020 r., podał IBRM Samar, powołując się na dane CEPiK. Wynik z lutego jest o 1,67% niższy w ujęciu m/m.
„Od dłuższego czasu firmy stanowią siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych. W lutym, który podobnie styczeń jest okresem wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika, tradycyjnie klienci instytucjonalni mają nieco mniejszy udział w rynku, nadal jednak przeważają nad zakupami klientów indywidualnych. Ich udział sięgnął tym razem pułapu 67%. Zapowiada to kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów” – czytamy w komunikacie.
Około 7,18% aut (3 100 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w lutym 2020 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to wzrost wobec poprzedniego miesiąca, podano także.
„Poziom reeksportu w porównaniu do lutego 2019 spadł o 46,23%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem” – czytamy dalej.
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lutym 2020 r. zarejestrowano w Polsce 38 512 samochodów osobowych, o 11,98% (-5 243 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 2,43% (-960 szt.) mniej niż w styczniu 2020 r. Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w lutym 2020 roku zarejestrowano w Polsce 4 644 samochody dostawcze, o 10,52% (-546 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,14% (+227 szt.) więcej niż w styczniu 2020 roku.
Źródło: ISBnews