Liczba klientów indywidualnych, posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła 37,4 mln na koniec 2019 r., co oznacza spadek o 1,8% w skali roku. Liczba aktywnych klientów sięgnęła 18,2 mln (wzrost o 6% r/r), podał Związek Banków Polskich (ZBP) w raporcie NetB@nk.
„Łączna liczba osób, która na koniec roku miała możliwość korzystania z usług bankowych w internetowym kanale dostępu wyniosła 37,41 mln – niespełna 0,4% więcej niż w poprzednim kwartale. W ujęciu rocznym, wartość ta pozostaje względnie stabilna, a obserwowana zmiana w porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 wynosi -1,8%. Przyczyną zmniejszenia liczby umów BI było przyjęcie innej metodologii raportowania w jednym z dużych banków, który w połowie roku zdecydował o klasyfikowaniu tylko tych klientów, którzy posiadają aktywną relację produktowa, nie zaś wszystkich, którzy mających podpisaną umowę bankowości internetowej” – czytamy w komunikacie.
Wśród klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości mobilnej 5,7 mln użytkowników można zaklasyfikować jako „mobile only”. Oznacza to, że blisko połowę (48%) użytkowników stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej, podano również.
„Mimo spadającej rentowności i dużych obciążeń regulacyjnych, sektor bankowy od dawna inwestuje w sferę rozwoju nowoczesnych technologii, starając się dostarczać swoje usługi w sposób wygodny i indywidualnych miało możliwość zdalnego dostępu do usług bankowych i swoich pieniędzy. W obecnej sytuacji, kiedy przede wszystkim zaleca się pozostanie w domach, przyłączamy się do tego apelu, prosząc – w miarę możliwości – o korzystanie z usług bankowych w sposób zdalny. Jak pokazują dane, większość z nas ma taką możliwość, a sektor bankowy jest dobrze przygotowany do działania w tych trudnych warunkach. Cały czas pozostajemy do Państwa dyspozycji. W ostatnich dniach w ramach działań na rzecz ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa, podjęliśmy starania zmierzające do podniesienia limitu transakcji zbliżeniowych z 50 do 100 zł. To zmiana została już wdrożona. Wszystko po to, aby ograniczyć czas płatności w sklepach i fizyczny kontakt z terminalami płatniczymi. Limity płatności zbliżeniowych zostały podniesione przez Mastercard także w 29 innych krajach” – powiedział wiceprezes Związku Banków Polskich (ZBP) Włodzimierz Kiciński, cytowany w materiale.
Na koniec IV kwartału liczba klientów MSP posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosiła 2,96 mln. Liczba małych i średnich przedsiębiorstw, które każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku na koniec grudnia 2019 roku wynosiła 1,78 mln. Oznacza to wzrost o 3,09% w IV kwartale, wskazano także.
„W danych za IV kwartał 2019 roku dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir zauważyć można dalszy dynamiczny wzrost liczby rozliczanych komunikatów. W IV kwartale odnotowano 8 mln sztuk przelewów natychmiastowych. O 14% – do wartości 13, 07 mld zł wzrosła wartość obrotów. W pozostałych systemach rozliczeń prowadzonych przez Krajową Izbę Rozliczeniową, tj. Elixir zanotowano wzrost liczby transakcji o ponad 5% oraz wzrost ich wartości o ponad 5,8% względem III kwartału 2019 roku” – podsumowano.
Źródło: ISBnews