Obsługa bonu turystycznego odbywać się będzie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, na której będą mogły rejestrować się firmy, świadczące usługi turystyczne i poprzez platformę zarządzać uprawnieniami dla osób, przyjmujących płatności bonem, poinformowało Ministerstwo Rozwoju.
Prace nad stworzeniem systemu są już w końcowej fazie.
„Zainteresowani przystąpieniem do programu Polski Bon Turystyczny będą mogli za pośrednictwem PUE ZUS zarejestrować się na liście podmiotów turystycznych. Lista ta będzie udostępniana na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej. Zainteresowani będą też mogli zarządzać uprawnieniami dla osób, które będą w ich imieniu przyjmować płatności bonem. Na PUE ZUS uzyskają też dostęp do swoich rozliczeń” – podało MR w komunikacie.
Zgodnie z ustawą o Polskim Bonie Turystycznym, świadczenie w formie bonu przysługuje na dziecko, na które pobierany jest dodatek 500+ oraz na dzieci, których rodzice pobierają świadczenia za granicą. W przypadku dzieci niepełnosprawnych przysługuje świadczenie w podwójnej wysokości.
Bon można wykorzystać na wakacje, ferie, wycieczki szkolne czy zielone szkoły organizowane w kraju. Za pomocą bonu będzie można płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski do 31 marca 2022 r.
Prawo do bonu będzie ustalane przez Polską Organizację Turystyczną (POT) na podstawie danych z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). POT opublikuje także na stronie internetowej listę przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego, za których usługi można płacić bonem.
Bon będzie można aktywować na PUE w dowolnym momencie (np. na kilka dni przed planowanymi wakacjami), po podaniu danych kontaktowych (adres e-mail i numer telefonu komórkowego).
„Płatności bonem będą realizowane w oparciu o komunikację SMS. Chcąc zapłacić bonem za usługę turystyczną trzeba będzie okazać podmiotowi turystycznemu specjalny numer przypisany do bonu, a następnie jednorazowy kod autoryzacyjny otrzymany SMS” – podało MR.
W ramach Platformy Usług Elektronicznych ma funkcjonować:
- system do obsługi uprawnień do bonu i uprawnień podmiotów turystycznych,
- system do obsługi płatności bonem,
- system do rozliczeń transakcji płatności
Ma też powstać infolinia czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Źródło: ISBnews