Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,8 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 15,2 pkt w sierpniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6 pkt proc. i 5 pkt proc.). Spadek wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 1,8 pkt proc.). Natomiast poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,1 pkt proc. i 1,1 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do sierpnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 23,4 pkt proc., podano także.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -16,5. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 3,3 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 1,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,4 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej w komunikacie.
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 20,4 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r
Dla 83,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 154 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 3-12 sierpnia 2020 r.
Źródło: ISBnews