Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski spadł o 3,4 pkt proc. we wrześniu i wyniósł -14,5 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku Gfk.
„We wrześniu składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
- istotnie spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – spadek o 6,6 pkt proc., z poziomu -7,5 do -14,1;
- wzrosły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego – wzrost o 3,1 pkt proc., z poziomu -8,3 do -5,2;
- spadły oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – spadek o 2,7 pkt proc., z poziomu -29,1 do -31,8;
- istotnie spadła skłonność do zakupów – spadek o 7,7 pkt proc., z poziomu 0,8 do -6,9″ – czytamy w komunikacie.
Instytut podkreślił, że wrzesień był drugim miesiącem z rzędu, w którym wyraźnie pogarszały się nastroje konsumenckie.
„I choć obecna dynamika spadku nie jest równa dynamice wzrostowej obserwowanej podczas odbudowywania się głównego wskaźnika nastrojów konsumenckich w okresie od maja do lipca, to wyraźnie widać odwracanie się trendu” – czytamy dalej.
Ogólna niepewność w związku z pandemią kształtuje obecnie nastroje konsumentów i może wpływać na nie w nadchodzących miesiącach, podano także.
„Wydaje się, iż w najbliższej perspektywie dalsze schładzanie nastrojów będzie nieuniknione. Powoli poznajemy konsekwencje wzmożonego ruchu turystycznego, powrotów z wakacji, otwarcia szkół i większości sektorów gospodarki. Tak długo, jak sytuacja epidemiczna, a za nią gospodarcza, zarówno ta w Polsce, jak i na świecie, ulega pogorszeniu, tak długo będziemy obserwować dalsze spadki klimatu konsumenckiego. Rosnąca fala infekcji wirusem COVID-19 pogłębia niepokój, a powrót do szkół i przedszkoli, który wiąże się z dodatkowymi wydatkami w gospodarstwach z dziećmi, dodatkowo przekłada się na negatywną ocenę obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa i tłumaczy spadek indeksu” – powiedziała prezes i dyrektor zarządzająca GfK Agnieszka Sora, cytowana w komunikacie.
Badanie zrealizowano w dniach 4-9 września w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, województwo, klasa wielkości miejscowości.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews