W co czwartym MŚP z branży poligraficznej wzrósł poziom automatyzacji procesów produkcji w stosunku do ubiegłego roku, wynika z badania Siemens Financial Services. 28% ankietowanych firm zwiększyło także nakłady finansowe na nowoczesny park maszyn i urządzeń, który w znacznym stopniu finansowany jest leasingiem. W efekcie tych działań, 12% przedsiębiorstw poligraficznych czuje się lepiej przygotowanych do konkurowania z zagranicznymi podmiotami, a 36% ocenia te możliwości na tym samym poziomie.
Według badania, 28% firm zwiększyło nakłady na odnowienie parku maszyn i urządzeń w porównaniu do 2019 roku, 58% z nich pozostawiło poziom inwestycji na tym samym poziomie, a tylko 8% zmniejszyło takie wydatki.
„Firmy z branży poligraficznej, podobnie jak pozostałe badane przedsiębiorstwa z sektora spożywczego, metalowego i przetwórstwa tworzyw sztucznych, mają świadomość, że rozwój parków maszynowych jest jednym z najważniejszych elementów budowania pozycji rynkowej. Chociaż przedstawiciele sektora poligraficznego wskazują, że koszt zakupu nowoczesnego sprzętu jest dużym wyzwaniem, to starają się podążać za trendami rynkowymi w tym obszarze. Najczęściej pomaga im w tym finansowanie zewnętrzne, a dokładnie leasing, z którego korzysta blisko dwie trzecie firm z tej branży” – powiedział prezes Siemens Financial Services w Polsce Tomasz Kukulski, cytowany w komunikacie.
„Dzięki inwestycjom w park maszynowy prawie połowa przedsiębiorstw z branży czuje się tak samo lub lepiej przygotowana do konkurowania w stosunku do zagranicznych podmiotów” – dodał.
Firmy z sektora poligraficznego zwiększały także częstotliwość samych odnowień parków maszynowych. W porównaniu do ubiegłego roku, zrobiło to 12% ankietowanych przedsiębiorców. 26% zwiększyło także poziom automatyzacji procesów produkcji.
Według danych z badania Siemens Financial Services, w zakładach produkcyjnych MŚP z branży poligraficznej najczęściej znajdują się maszyny introligatorskie – posiada je 83% przedsiębiorstw. Następnie maszyny do druku cyfrowego (76%) i drukujące offsetowe (70%). Nieco mniejszy udział mają naświetlarki CTP (47%). Odsetek pozostałych urządzeń nie jest już tak znaczący i stanowi nie więcej niż 10%. Wśród firm, które planują inwestycję w sprzęt, 38% deklaruje, że chce nabyć nowe maszyny. Jedna piąta planuje kupić wyłącznie używane, a 17% wybierze zarówno nowe urządzenia, jak i te z drugiej ręki, podano w materiale.
„Inwestycje w nowy sprzęt są dobrą decyzją z punktu widzenia zwiększania efektywności biznesowej, tym bardziej gdy spełniają najwyższe standardy jakości i są zgodne z aktualnymi osiągnięciami inżynierów. W branży poligraficznej stawia się teraz na ekologiczne maszyny i materiały, innowacyjne metody produkcji, które redukują ilość odpadów, urządzenia niewymagające częstych konserwacji oraz automatyzację produkcji” – skomentowała Anita Grygorowicz z Siemens FS.
Jak wynika z badania, spośród wszystkich ankietowanych sektorów to właśnie przedstawiciele branży poligraficznej czują się najbardziej konkurencyjni w porównaniu do przedsiębiorstw zagranicznych. 12% firm uważa, że ich możliwości sprzętowe zapewniają im większą konkurencyjność względem podmiotów zagranicznych (w przypadku branży spożywczej to 6%, obróbki metali 4%, tworzyw sztucznych 7%). Z kolei 36% przedsiębiorstw poligraficznych ocenia swoje przygotowanie do konkurowania na tym samym poziomie (lepiej tylko obróbka metali), a 22% badanych na gorszym.
„Przedsiębiorstwa poligraficzne chętnie wykorzystują leasing do finansowania parku maszyn. Z tej formy korzysta aż dwie trzecie firm – wynika z badania Siemens Financial Services. Co ważne, blisko co czwarty ankietowany finansuje leasingiem cały park maszyn i urządzeń – jest to najwyższy wynik spośród badanych sektorów. Polskie MŚP z branży poligraficznej korzystają często również ze środków własnych. Łącznie, zyskiem finansuje maszyny i urządzenia ponad 70% ankietowanych, z czego połowa nabywa w tej formie cały park MiU” – czytamy dalej.
Siemens Financial Services podkreśla, że przedsiębiorstwa z tej branży sporadycznie wykorzystują kredyty i dotacje – ponad 90% badanych deklaruje, że w ogóle nie korzysta z takich form finansowania inwestując w sprzęt.
W porównaniu do ubiegłego roku, 4% przedsiębiorstw z sektora poligraficznego zwiększyło także udział finansowania zewnętrznego. U 79% firm pozostał bez zmian, a tylko 3% go zmniejszyła, podano także.
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Keralla Research w marcu 2020 r. na podstawie wywiadów z 400 przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw z branży poligraficznej, metalowej, tworzyw sztucznych i food and beverage z całej Polski oraz posiadających własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CATI).
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2018 r. w sektorze „Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji” funkcjonowało 8 725 przedsiębiorstw. Produkcja sprzedana tego sektora wyniosła 15,76 mld zł w 2018 r. (tj. 1% całości produkcji sprzedanej), zaś jego produkcja globalna sięgnęła 17,02 mld zł (tj. 1,1% całości produkcji globalnej). Wartość dodana sektora wyniosła wówczas 6,53 mld zł (tj. 1,4% całości).
Źródło: ISBnews