Polregio podpisało 4-letnią umowę na realizację przewozów kolejowych w województwie podlaskim o wartości ponad 206 mln zł, obejmującą ok. 100 połączeń dziennie oraz 9,3 mln pockm, podał przewoźnik.
„Reaktywacja połączeń z Białegostoku i Bielska Podlaskiego do Hajnówki oraz połączenia Białystok – Siedlce przez Hajnówkę, więcej pociągów do Kowna i dodatkowe połączenia turystyczne w sezonie – to efekt umowy podpisanej dzisiaj przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i Polregio. Nowa, 4-letnia umowa na realizację przewozów kolejowych o wartości ponad 206 mln zł obejmie ponad 100 połączeń dziennie oraz 9,3 mln pockm” – czytamy w komunikacie.
„Zwiększamy o 30% liczbę połączeń w województwie podlaskim. Zwiększamy częstotliwość obsługiwanych tras i wyrównujemy dostęp do bezpiecznego oraz pewnego transportu zbiorowego zarówno w ruchu regularnym, jak i na sezonowych trasach turystycznych. To dowód na to, że konsekwentnie rozwijamy naszą działalność z korzyścią dla wszystkich mieszkańców Polski. Byliśmy i jesteśmy w pełni gotowi, żeby dla dobra mieszkańców Podlaskiego świadczyć naszą usługę przewozową na okres o wiele dłuższy niż przez 4 lata” – powiedział prezes Artur Martyniuk, cytowany w komunikacie.
Dzięki reaktywacji pasażerskiego ruchu kolejowego na linii nr 52 Lewki-Hajnówka, na której pojawi się 5 nowych przystanków, od 1 stycznia 2021 r. zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia z Białegostoku i Bielska Podlaskiego do Hajnówki oraz w relacji Białystok-Siedlce przez Hajnówkę. Od stycznia 2021 roku międzynarodowe pociągi z Białegostoku do Kowna (LG) będą kursować codziennie (1 para) zamiast jak dotychczas dwóch par (w weekendy i jednego kursu w piątki oraz poniedziałki). Ponadto od 1 lipca do 31 sierpnia zostaną uruchomione połączenia turystyczne w relacjach Hajnówka – Siemianówka – Hajnówka i Czeremcha – Siemianówka – Czeremcha. Dodatkowo, rozszerzeniu ulegnie termin kursowania 2 par pociągów sezonowych na odcinku Białystok – Waliły (uruchamianych w okresie 1 maja -26 września) z weekendowych na codzienne, wymieniono w komunikacie.
Przewozy objęte umową będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:
• Linia kolejowa nr 6: Białystok – Szepietowo, Szepietowo – Białystok
• Linia kolejowa nr 6: Białystok – Kuźnica Białostocka, Kuźnica Białostocka – Białystok
• Linie kolejowe nr 6/40: Białystok – Suwałki, Suwałki – Białystok
• Linie kolejowe nr 40/51: Suwałki – granica państwa – (Kowno), (Kowno) – granica państwa – Suwałki
• Linia kolejowa nr 37: Białystok – Waliły (Zubki Białostockie), (Zubki Białostockie) Waliły – Białystok
• Linia kolejowa nr 38: Białystok – granica województwa (Ełk), (Ełk) granica województwa – Białystok
• Linia kolejowa nr 31: Siemianówka – Hajnówka – Czeremcha – granica województwa (Siedlce), (Siedlce) granica województwa – Czeremcha – Hajnówka – Siemianówka
• Linia kolejowa nr 32: Białystok – Bielsk Podlaski – Czeremcha, Czeremcha – Bielsk Podlaski – Białystok
• Linie kolejowe nr 32/52: Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, Hajnówka – Bielsk Podlaski – Białystok
W przypadku podjęcia przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego decyzji o zwiększeniu sieci połączeń, przewozy będące przedmiotem umowy mogą zostać rozszerzone o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na innych liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:
• Linia kolejowa nr 43: Czeremcha – Wysokolitowsk, Wysokolitowsk – Czeremcha
• Linie kolejowe nr 36/49: Łapy – Śniadowo – Łomża, Łomża – Śniadowo – Łapy
Umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego jest czternastą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Dolnośląskim, Pomorskim, Wielkopolskim, Małopolskim, Łódzkim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim, a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku, przypomina Polregio.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1 900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie. W ciągu roku z usług Polregio korzysta ponad 88 mln pasażerów. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP).
Źródło: ISBnews