Co piąta firma w Polsce patrzy z optymizmem na możliwość dalszego rozwoju, jednocześnie prawie 80% z nich planuje wzrost inwestycji w swój biznes i ma wyznaczone cele z zakresu zrównoważonego rozwoju, wynika z badania Kantar „HSBC Navigator Report”, przygotowanego na zlecenie HSBC na grupie osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach w Polsce i 38 innych rynkach. W celu odbudowy biznesu przedsiębiorstwa będą stawiać w najbliższym czasie na poprawę jakości produktów czy usług oraz na ekspansję na nowe rynki.
„W ciągu ostatniego roku gwałtownie spadł odsetek firm, które patrzą optymistycznie na możliwość dalszego rozwoju biznesu. Jeszcze jesienią zeszłego roku taka postawa cechowała aż 51% zarządzających firmami w Polsce, przy średniej dla całego świata wynoszącej 47%. Obecnie jest to zaledwie 19%, przy średniej globalnej wynoszącej 29%. Większy pesymizm panuje również wśród polskich zarządzających odnośnie oczekiwanych przychodów na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy. Rok temu aż 88% z nich uważała, że uda się im osiągnąć w tym zakresie wzrost. Obecnie takiego zdania jest 66%, a jeden na pięciu prognozuje spadek. 49% z ankietowanych sądzi, że kolejna fala pandemii zagraża rozwojowi lub odrodzeniu ich biznesów. 27% przewiduje w tym kontekście spadek zakupów czy popytu ze strony klientów” – czytamy w komunikacie.
Skala zmian wprowadzonych w polskich firmach była zbliżona to średniej globalnej. 48% ma za sobą krótkookresowe zmiany i spodziewa się w przyszłości powrotu do swojej wcześniejszej działalności. 24% z nich przeszło dotychczas transformacje o charakterze długookresowym. Większość przeprowadzonych zmian motywowana była koniecznością cięcia kosztów, zmianą sposobu pracy czy niepewną przyszłością. Ponad połowa firm w Polsce (56%) dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia. Ponad jedna trzecia (35% w Polsce i 24% na świecie) dobrze prosperuje w nowej rzeczywistości, a mniej niż 1 na 10 (9% w Polsce i 19% na całym świecie) twierdzi, że próbuje obecnie przetrwać z dnia na dzień. Dwie trzecie ankietowanych w Polsce (68%) jest zdania, że wróci do poziomu rentowności biznesu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2022 r. 19% z nich uważa, że osiągnie go do roku 2025. 13% badanych uważa z kolei, że już przekroczyło poziom rentowności sprzed pandemii Covid-19. 8% z nich jest natomiast zdania, że powinno wrócić do tego poziomu do końca obecnego roku, a 1% sądzi, że nigdy już go nie osiągnie, wskazano również.
Zarządzający firmami w Polsce podobnie jak ich zagraniczni koledzy oceniają zmiany, do jakich doszło w handlu międzynarodowym. Prawie dwie trzecie z nich uważa, że stał się on trudniejszy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy, a połowa ankietowanych sądzi, że stan ten nie zmieni się przez najbliższe dwa lata. Jednakże trzy czwarte pozytywnie ocenia swoje własne perspektywy w handlu zagranicznym w przeciągu roku do dwóch lat. W przypadku firm europejskich zagraniczna wymiana handlowa stanowiła rok temu 33% ich działalności. W tym roku odpowiadała natomiast za 30%. W Polsce mogliśmy zaobserwować jednak trend odwrotny. Jeszcze rok temu było to 25%, podczas gdy w tym roku badanie Navigator zarejestrowało poziom 37%.
„Jakie działania w obecnej sytuacji planują podjąć zarządzający firmami w Polsce? Firmy będą stawiać na poprawę jakości produktów czy usług (40%), na ekspansję na nowe rynki (33%) czy inwestowanie w customer experience (32%). Firmy zamierzają również zwiększyć w nadchodzącym roku poziom inwestycji w swój biznes. Planuje to aż 79% spośród przebadanych przedsiębiorstw. Dotyczyć one będę głownie dwóch obszarów: marketingu (43%) i innowacji produktowych (41%). Prawie połowa ankietowanych (45%) uważa, że wzrost inwestycji nie przekroczy 10%, ale jedna trzecia (35%) twierdzi, że skala wzrostu inwestycji będzie wyższa. Dla porównania, wśród firm z całej Europy ten poziom zamierza przekroczyć zaledwie 27% przedsiębiorstw” – czytamy dalej.
Prawie osiem na dziesięć polskich firm (79%) zamierza w ciągu najbliższego roku zwiększyć inwestycje technologiczne. Dwa najważniejsze obszary w tym przypadku to technologie umożliwiające docieranie do nowych klientów (41%) oraz zwiększenie innowacyjności produktowej i usługowej (41%). Kolejnym ważnym priorytetem inwestycji technologicznych jest poprawa customer experience (34%), podano w materiale.
Wśród przyszłych priorytetowych obszarów inwestycji polskie firmy wskazują kanały sprzedaży (57%), innowacje procesowe (55%) i zarządzanie przepływami pieniężnymi czy kapitałem (55%). Dla porównania na świecie są to innowacje (46%), podnoszenie kwalifikacji pracowników (45%) oraz zrównoważenie biznesu pod kątem czynników społecznych i środowiskowych (45%).
W przybliżeniu cztery na pięć firm w Polsce (80% w Polsce i 77% na świecie) ma obecnie wyznaczone cele dla szerokiego wachlarza aspektów związanych z zrównoważonym rozwojem. Trzy najczęściej wskazywane obszary dotyczyły zużycia energii (87%), recyklingu materiałów (85%) i zużycia plastiku (85%). Więcej polskich przedsiębiorstw posiada również mierniki zrównoważenia rozwoju związane ze środowiskiem (78%), społeczeństwem (81%) i ładem korporacyjnym (56%), podkreślono także.
Podobnie jak na całym świecie, polskie firmy oczekują, że nacisk na zrównoważony rozwój pomoże im w zwiększeniu sprzedaży. Jeśli chodzi o presję, by być bardziej zrównoważonym, to polskie firmy odczuwają ją obecnie z wielu różnych stron. Według ankietowanych rośnie presja ze strony konsumentów (28%) i łańcucha dostaw (28%), ale także mediów (26%) i pracowników (25%).
Badanie Navigator zostało przeprowadzone w imieniu HSBC przez firmę Kantar. Wyniki przygotowano na podstawie odpowiedzi decydentów z 10 368 przedsiębiorstw, od firm małych i średnich po duże korporacje, operujących w różnych branżach. Respondenci posiadali wpływ na strategiczny kierunek rozwoju firm i reprezentowali szeroki wachlarz ról: kadra kierownicza, finanse, zaopatrzenie, łańcuch dostaw, sprzedaż i marketing. W sumie pomiędzy 11 września a 7 października 2020 r. przebadano 39 rynków.
Źródło: ISBnews