Rada Ministrów planuje przyjąć do końca IV kwartału br. program wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT o maksymalnej wartości 2,94 mld zł, podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jak podkreślono, ponieważ spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., istnieje konieczność szybkiego przyjęcia programu.
W informacji podkreślono, że działania państwa polskiego w zakresie udzielenia pomocy publicznej przewoźnikowi lotniczemu, w związku z kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa wpisują się w działania prowadzone przez inne kraje. Wsparcie w formie pomocy publicznej w oparciu o art. 107 (2) i 107 (3) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej otrzymało już wiele firm działających w tej branży, w tym m.in. Lufthansa i Air France.
„Dlatego w dniu 14 października 2020 r. spółka PLL LOT S.A. wystąpiła do MAP z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.” – czytamy w informacji.
„Ponieważ zgodnie z przekazanymi przez zarząd PLL LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., istnieje konieczność szybkiego przyjęcia przedmiotowego programu” – podkreślono także.
Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19.
„Całkowity budżet programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. wynosi maksymalnie 2 940 000 000 zł i zakłada skorzystanie przez PLL LOT z następujących narzędzi pomocy publicznej:
- pożyczka wypłacana przez PFR, działający na zasadzie powierzenia, w wysokości 1 800 000 000 zł (pożyczka PFR),
- dokapitalizowanie PLL LOT w wysokości 1 140 000 000 zł (w każdym przypadku w wysokości nieprzekraczającej równowartości kwoty 250 mln euro wyrażonej w polskich złotych, wyliczonej po średnim kursie NBP z dnia dokapitalizowania)” – czytamy dalej.
Program będzie finansowany z następujących źródeł: dokapitalizowanie – z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) – środki zostaną pozyskane głównie w drodze emisji obligacji na realizację programów rządowych, w tym w szczególności tarcza finansowa PFR dla mikro-, małych i średnich firm 1.0 oraz tarcza finansowa PFR dla dużych firm.
Jak zapowiedziało w kwestii dokapitalizowania, liczba akcji objęta przez Skarb Państwa zostanie ustalona w oparciu o wartość rynkową akcji PLL LOT, przygotowaną przez niezależnego eksperta.
„Pożyczka PFR zostanie udzielona na następujących warunkach:
- pożyczka PFR zostanie uruchomiona po dokapitalizowaniu PLL LOT w jednej transzy lub kilku transzach, nie później niż do 31 stycznia 2021 r.,
- termin spłaty pożyczki PFR – maksymalnie 6 lat od dnia zawarcia umowy pożyczki PFR, jednak nie później niż do 31 grudnia 2026 r.; spłata rat kapitałowych pożyczki PFR rozpocznie się od 2023 r.,
- raty kapitałowe pożyczki będą płatne w czterech równych rocznych ratach po 450 mln zł każda, począwszy od 31 grudnia 2023 r.” – napisano w informacji.
Proponowane obecnie zabezpieczenia pożyczki PFR to oświadczenie o poddaniu się egzekucji złożone przez PLL LOT oraz zastaw rejestrowy na silniku lotniczym Rolls Royce Trent stanowiącym własność PLL LOT o wartości 42,7 mln zł, a także zabezpieczenie (w postaci zastawu rejestrowego, lub innego ekwiwalentnego instrumentu zabezpieczającego akceptowalnego dla Pożyczkodawcy) podporządkowane pod względem zabezpieczenia w stosunku do podmiotów będących właścicielami, na 16 statkach powietrznych pozyskanych przez PLL LOT w leasingu finansowym (należy podkreślić, iż istnieje ryzyko niewyrażenia zgody przez właścicieli samolotów na ten rodzaj zabezpieczenia), podano także.
W materiale zaznaczono też, że biorąc pod uwagę trwające ciągle rozmowy z Komisją Europejską, warunki zabezpieczenia mogą się jeszcze zmienić, zaś szczegóły pożyczki zostaną uszczegółowione w umowie pomiędzy PFR oraz PLL LOT.
Ponadto, Rada Ministrów musi wyrazić zgodę na dokonanie istotnej zmiany treści umowy pożyczki i jej wypowiedzenia, które będą spowodowane wystąpieniem jakiegokolwiek przypadku naruszenia warunków określonych w umowie pożyczki.
„Pakiet wsparcia dla PLL LOT zostanie notyfikowany do Komisji Europejskiej. Notyfikacja nastąpi na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b TFUE, tj. jako pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania lub mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego, z uwzględnieniem Komunikatu KE – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19” – czytamy dalej w informacji.
20 października 2020 r. wniosek PLL LOT został przekazany przez MAP do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o jego prenotyfikację w Komisji Europejskiej.
„Aktualnie trwają rozmowy z przedstawicielami KE dotyczące zaproponowanych instrumentów wsparcia. Ostateczny wybór narzędzi pomocy publicznej oraz wysokości przyjętych kwot będą zależeć od końcowego efektu rozmów z KE” – podsumowano w materiale.
Polskie Linie Lotnicze LOT miały ponad 10 mln pasażerów w 2019 r. Przychody ze sprzedaży w 2019 r. wzrosły o ponad 1 mld zł r/r do 7,37 mld zł. Jedynym udziałowcem PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza.
Źródło: ISBnews