PKP Intercity podpisało nową umowę ramową o świadczenie usług publicznych w międzywojewódzkim i międzynarodowym transporcie kolejowym w latach 2021-2030 o wartości ok. 21 mld zł, poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i przewoźnika. W okresie umowy praca eksploatacyjna PKP IC ma wzrosnąć o ok. 84% do 683 mln pociągokilometrów z 370 mln pockm.
„Rząd zdecydował o zawarciu nowej umowy o świadczenie usług publicznych z PKP Intercity. Ta decyzja to ponad 20 mld zł na najbliższe 10 lat. Dzięki tej decyzji zmieni się rzeczywistość transportu kolejowego w Polsce. Oznacza nowe korzyści dla pasażerów: nowoczesne składy, przyspieszenie przejazdów pomiędzy głównymi miastami” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej.
Minister wskazał, że zwiększy się częstotliwość kursowania na liniach kolejowych – np. na linii Warszawa – Białystok do 1 godziny, Warszawa – Kielce – Kraków do 1 godziny i Kraków – Wrocław – Poznań również do „nie rzadziej niż co godzinę”.
„To zmienia rzeczywistość w transporcie pasażerskim” – podkreślił Adamczyk.
„Cykl co godzinę, co pół godziny to bardzo ważne, pasażer nawet nie będzie musiał się uczyć rozkładu jazdy” – dodał prezes PKP IC Marek Chraniuk.
Jak poinformował prezes, plany przewoźnika zakładają wzrost liczy pociągów uruchamianych ze 120 tys. w 2021 r. do 196 tys. w 2030 r. oraz wzrost liczby przewożonych pasażerów do 74 mln w 2030 r. wobec 27 mln w 2020 r. i prawie 50 mln w 2019 r.
Umową będzie obowiązywać od 1 stycznia 2021 do końca rozkładu jazdy 2029/2030.
Źródło: ISBnews