Famed Żywiec dostarczył odbiorcom niemal dwukrotnie więcej łóżek szpitalnych (wzrost o 97% r/r) w 2020 r., podała spółka. Jednocześnie nastąpiło gwałtowne ograniczenie popytu w segmencie stołów operacyjnych, dotychczas najbardziej dochodowej kategorii sprzętu, podkreślono. Przychody krajowe i eksportowe żywieckiej spółki osiągnęły poziom ok. 75 mln zł – to wynik o jedną czwartą wyższy w porównaniu do 2019 roku i lepszy niż planowano.
Poprawie uległa także rentowność działalności. Zarówno na poziomie EBITDA jak i netto – przekraczając w znacznym stopniu założenia budżetowe Famedu na 2020 rok, podano.
„Osiągnęliśmy bardzo zadowalający wynik, lepszy niż zakładał plan, który w ograniczonym stopniu uwzględniał wpływ sytuacji pandemicznej na nasz biznes. Cieszymy się, że tak trudny rok dla branży i gospodarki w ogóle przeszliśmy suchą stopą. W naszym przypadku negatywny trend dotyczył znacznego spowolnienia w segmencie stołów operacyjnych. Z kolei intensywne wzrosty popytu na łóżka szpitalne to dla nas niejako znak czasu pandemii. Musieliśmy jednak wykazać się dużą elastycznością zarówno podczas realizacji projektów z niezmiernie krótkimi czasami dostaw, jak i w zakresie zmian planów produkcyjnych” – powiedział wiceprezes Famedu Żywiec Marek Suczyk, cytowany w komunikacie.
„Jednocześnie, choć możliwość ekspansji była za sprawą barier związanych z Covid-em mocno ograniczona, udało nam się wejść na nowe rynki na czterech kontynentach. Powiększyliśmy grono odbiorców o szpitale w Botswanie i Libii, Paragwaju, Nepalu oraz Luksemburgu” – dodał Suczyk.
Największy wzrost przychodów, o 71%, miał miejsce w Polsce, gdzie Famed zrealizował m.in. dostawę 500 łóżek dla WOŚP. Krajowy rynek ma priorytetowe znaczenie dla Famedu i standardowo generuje ok. 1/3 jego przychodów. Dobrym wynikiem spółka może się pochwalić w krajach, w których konsekwentnie buduje swoją markę, czyli w Chinach i Arabii Saudyjskiej, a także w Rosji, na terenie której Famed stopniowo wzmacnia swoją pozycję. W Chinach, gdzie już w I kwartale rozpoczęło się doposażanie tamtejszych szpitali pod kątem Covidu, sprzedaż wzrosła o ponad 20%. Podobny wzrost osiągnięto w Arabii Saudyjskiej. Natomiast największy przyrost sprzedaży, na poziomie 93%, odnotowano w Rosji.
„Dzięki rozbudowanej sieci sprzedaży w Chinach mogliśmy z powodzeniem dostarczać sprzęt w wielu różnych regionach kraju, co przyniosło efekty. Jednak szczególnie cieszy nas poprawa, jaką odnotowaliśmy w Rosji, niełatwym rynku, na którym nowe produkty nie są szybko akceptowane. Marka Famed jest tam od kilkunastu lat. Małymi krokami, lecz sukcesywnie, zwiększamy udział w rynku. Stawiamy przede wszystkim na solidność, a nie pochodzenie produktów, na co wpływ ma również skomplikowana sytuacja polityczna pomiędzy Rosją a UE. Ubiegłoroczne podwojenie sprzedaży oznacza, że wieloletnie wysiłki odnoszą skutek. Są też dobrym prognostykiem na przyszłość” – podkreślił wiceprezes.
Spółka ma nadzieję na dalsze odwracanie trendu w zakresie doposażania bloków operacyjnych. Planuje również skupić się na usprawnianiu technologii antybakteryjnej łóżek szpitalnych, której jest pionierem.
„Spodziewamy się zmiany podejścia do tematu dezynfekcji sprzętu medycznego w kierunku większej automatyzacji. Przewidując ten trend, już od jakiegoś czasu rozwijamy technologie w tym obszarze. Czasy wciąż są niepewne, jednak fakt, że posiadamy szerokie portfolio produktowe, wytwarzamy w oparciu o własne zasoby i nieustannie rozwijane technologie, a dodatkowo jesteśmy obecni w ponad 100 krajach zdecydowanie ułatwia zarządzanie ryzykiem. Poradzimy sobie w każdej sytuacji i w przyszłość patrzymy z optymizmem” – podsumował Suczyk.
Famed Żywiec działa w branży medycznej od 1947 roku. Jest jednym z wiodących i zarazem najbardziej doświadczonych producentów wysokiej jakości sprzętu medycznego w Europie. Firma specjalizuje się w produkcji stołów operacyjnych, łóżek na Oddziały Intensywnej Terapii, wózków do przewożenia chorych, łóżek porodowych oraz foteli zabiegowych.
Źródło: ISBnews