Spółki Warty – majątkowa i życiowa – osiągnęły łącznie 646,5 mln zł zysku netto w 2020 r. i przekroczyły 7,2 mld zł składki przypisanej brutto, podała Warta. Grupa widzi duży potencjał do dalszego poszerzenia grupy klientów MSP i korporacji dzięki m.in. nowym produktom i zmianom w dystrybucji, obserwuje także wzrost zainteresowania klientów ubezpieczeniami na życie o charakterze ochronnym.
W 2020 roku przypis składki brutto spółki majątkowej wyniósł 6,2 mld zł i był wyższy o 3,6% w skali roku. W tym czasie przypis składki z ubezpieczeń dla klientów indywidualnych wzrosły o 2% r/r do 4,5 mld zł. Składka z ubezpieczeń korporacyjnych wzrosła o 7,7% r/r do 1,8 mld zł.
Wynik finansowy netto spółki majątkowej w 2020 r. wyniósł 612,5 mln zł i był o 7,2% niższy niż w rekordowym roku 2019. Wskaźnik ROE wyniósł 23,1%. Wynik techniczny spółki majątkowej w 2020 r. wyniósł 510,9 mln zł i był niższy o 12,1% r/r.
Warta wskazała, że osiągnięte wyniki, to efekt m.in. wdrożonych i wciąż rozwijanych innowacyjnych narzędzi do taryfikacji opartych na rozwiązaniach Machine Learning i Big Data. Duże doświadczenie we wdrażaniu nowych technologii pozwoliło również firmie dostosować w krótkim czasie swoje procesy do regulacyjnych zmian wprowadzonych w ramach walki z pandemią.
„W trwającym roku, oprócz dalszego rozwoju sprzedaży zdalnej, skupiamy naszą uwagę na rozwijaniu oferty dla klientów z segmentu MŚP i korporacji. Już zeszłoroczne zmiany przyniosły dynamiczny wzrost składki i istotną poprawę rentowności. Widzimy jednak duży potencjał w obu tych segmentach do dalszego poszerzenia naszej grupy klientów, dzięki m.in. wprowadzaniu nowych produktów czy dalszym zmianom w dystrybucji” – powiedział prezes Warty Jarosław Parkot, cytowany w komunikacie.
Spółka życiowa Warty w 2020 roku ponownie zwiększyła sprzedaż ubezpieczeń na życie, osiągając poziom 983,4 mln zł składki przypisanej brutto, co oznacza wzrost o 1,1% r/r. W przypadku sprzedaży produktów ze składką regularną spółka kolejny rok z rzędu notuje wysoką dynamikę wzrostu na poziomie 15,6%, co dało łączny wynik 891,1 mln zł.
„Od kilku lat w spółce życiowej Warty skupiamy się na rozwoju i sprzedaży polis ze składką regularną. W efekcie ostatnich pięciu lat zwiększyliśmy przypis w tym segmencie ubezpieczeń o około 83%, podczas gdy średnia dla całego rynku w tej kategorii polis wyniosła niecałe 5%. Ten dynamiczny wzrost sprzedaży mogliśmy utrzymać pomimo pandemii m.in. dzięki nowoczesnym narzędziom zapewniającym agentom zdalną sprzedaż polis na życie. Widzimy także rosnące zainteresowanie ubezpieczeniami na życie o charakterze ochronnym, na co wpływ miała trwająca pandemia, wzmacniająca poczucie troski klientów o przyszłość swoją i swoich bliskich” – zaznaczył Parkot.
Wynik netto spółki życiowej wyniósł 34 mln zł, co oznacza wzrost o 6,3% r/r, a wynik techniczny 50,8 mln zł, co jest rezultatem niższym o 1,3% w skali roku. Wskaźnik rentowności ROE zakończył 2020 r. na poziomie 8,5%.
„Czas pandemii COVID-19 i wielomiesięczne ograniczenia w działalności części gospodarki okazał się bardzo dużym wyzwaniem również dla firm ubezpieczeniowych. Ważnym zadaniem było sprawne zapewnienie naszym obecnym i potencjalnym klientom dostępu do ochrony ubezpieczeniowej. Cały zespół Warty zdał ten egzamin z bardzo dobrym wynikiem. Pomimo obiektywnych trudności wypracowaliśmy najwyższy w historii poziom sprzedaży przy wyjątkowej na tle rynku rentowności. Obie spółki Warty zebrały łącznie w ubiegłym roku składkę w wysokości ponad 7,2 mld zł. Wynik netto spółki majątkowej wyniósł 612,5 mln zł, a wskaźnik ROE osiągnął poziom 23,1% Te osiągnięcia pokazują, jak sprawną organizacją jest Warta, która potrafiła szybko przystosować się do nowych, wymagających warunków” – powiedział prezes.
Parkot podkreślił, że przygotowane wcześniej rozwiązania idealnie wpasowały się w okres zdalnego kontaktu z klientem w czasie pandemii.
„Wdrożonych w ostatnich latach 70 robotów automatyzujących procesy w firmie, pozwoliło nam zaoszczędzić czas pracy rzędu 15 tys. godzin miesięcznie, które pracownicy Warty wykorzystują na obsługę bardziej skomplikowanych spraw klientów czy agentów. W tym roku wykonamy kolejny ważny technologiczny krok, który zmieni standard i zasady działania likwidacji szkód z myślą o potrzebach naszych klientów i podnoszeniu efektywności firmy” – zapowiedział prezes.
W 2020 r. obie spółki Warty zlikwidowały łącznie ponad 830 tys. szkód majątkowych i życiowych, co przełożyło się na wypłatę klientom kwoty 3,7 mld zł w formie odszkodowań i świadczeń.
Głównymi akcjonariuszami Warty są niemiecka Grupa Talanx i japoński ubezpieczyciel na życie Meiji Yasuda. W kwietniu 2014 r. Talanx zadebiutował na warszawskiej giełdzie. Akcje Talanx AG są notowane także na głównym rynku giełdy we Frankfurcie (Deutsche Boerse AG), jak również na rynku regulowanym giełdy w Hanowerze (BOAG Boersen AG).
Źródło: ISBnews