Wzrostów obrotów po zniesieniu obostrzeń związanych z ponownym lockdownem spodziewa się 39% małych i średnich przedsiębiorstw, zaś spadek przewiduje 4% MŚP, wynika z badania Keralla Research zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
„Ogłoszenie kolejnego pełnego lockdownu oddala perspektywę poprawy wyników finansowych, a dla niektórych przedłużające się miesiące ograniczeń mogą definitywnie przełożyć się na zakończenie działalności. Firmy, którym uda się przetrwać, w dużej mierze liczą jednak, że odbiją sobie gorsze czasy. 39% spodziewa się, że gdy tylko zniesione zostaną wszelkiego rodzaju obostrzenia, ich sprzedaż pójdzie w górę. 45% zakłada, że utrzyma obroty, a tylko 4% przewiduje, że im się pogorszy. Więcej pesymistycznych odpowiedzi, ok. 7%, udzielają przedstawiciele transportu i usług” – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
Przyczyn poprawy przedsiębiorcy upatrują głównie w ponownie składanych zamówieniach przesuniętych i zawieszonych wcześniej przez odbiorców, we wzroście liczby zamówień wynikających z odreagowania spowolnienia i zastoju w czasie pandemii, a także w nowych inwestycjach. Wśród wymienianych powodów są też wzrost cen towarów i usług (17%) oraz spadek konkurencji, bo zdaniem ponad 9% respondentów słabsi nie przetrwają na rynku, podkreślono.
Pesymiści spodziewający się ograniczenia popytu po pandemii prognozują tak głównie ze względu na kryzys, jaki wywoła w ich odczuciu przedłużająca się epidemia. Zakładają, że w związku z tym klienci będą ograniczać wydatki.
„Rozbieżność opinii co do tego, czy po pandemii będzie lepiej, czy też gorzej, jest nie mniejsza wśród prognozujących przedsiębiorstw niż spodziewane przez nie różnice w konsekwencjach, jakie niosą dla poszczególnych gałęzi gospodarki kolejne lockdowny. O ile w przypadku zarażania ludzi COVID-19 działa losowo, to blokady uderzają w konkretne branże, dosięgając rykoszetem też firmy je wspierające” – dodał Grzelczak.
Badanie Instytutu Keralla Research, realizowane co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm, głównie prowadzących wymianę towarów i usług z innymi przedsiębiorstwami. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: styczeń-luty 2021 r.
Źródło: ISBnews