Możliwość płacenia kartą zbliżeniowo za zakupy o wartości do 100 zł bez konieczności podawania kodu PIN przyczyniła się do spadku o ok. 12% liczby transakcji, które trzeba dodatkowo autoryzować w terminalu, wynika z danych Mastercard. Ogółem ok. 70% transakcji kartami debetowymi Mastercard to zakupy na kwotę do 100 zł, których nie trzeba potwierdzać kodem PIN.
„Płatności zbliżeniowe stanowią w Polsce już ponad 94% spośród wszystkich transakcji bezgotówkowych kartami w sklepach stacjonarnych. Ubiegłoroczne podwyższenie limitu transakcji zbliżeniowych bez PIN było odpowiedzią na oczekiwania konsumentów oraz wyrazem troski o ich bezpieczeństwo w czasie pandemii. Analiza udziału transakcji Mastercard w podziale na ich wartość, razem z badaniem rynkowym przeprowadzonym z firmą Kantar pokazują, że transakcje na kwotę w przedziale 51-100 zł stanowią ok. 30% spośród wszystkich dokonywanych kartami debetowymi. Podwyższenie limitu transakcji bez PIN dotyczyło zakupów właśnie w tym przedziale cenowym. Podobny udział płatności o wartości między 51 a 100 zł spośród wszystkich jest obserwowany także dla kart kredytowych” – czytamy w komunikacie.
Ogółem ok. 70% transakcji kartami debetowymi Mastercard to zakupy na kwotę do 100 zł, których nie trzeba potwierdzać kodem PIN. Płatności bezgotówkowe stały się powszechnym wyborem także przy transakcjach na najniższe kwoty, do 50 zł – to ok. 40% spośród wszystkich transakcji kartami debetowymi.
„Rok po podwyższeniu limitu transakcji zbliżeniowych bez PIN nasze dane pokazują, że ta zmiana była bardzo potrzebna. Polscy konsumenci w czasie pandemii chętniej płacą bezgotówkowo, a szczególnie zbliżeniowo, co jest już możliwe we wszystkich terminalach w naszym kraju. W badaniach Polacy deklarują, że nadal będą płacić w ten sposób, także po ustaniu pandemii. Płatności zbliżeniowe są przez nich postrzegane jako wygodne, bezpieczne i bardziej higieniczne” – powiedział dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski, cytowany w komunikacie.
Od wybuchu pandemii polscy konsumenci częściej niż dotychczas wybierają płatności zbliżeniowe, zarówno kartą, jak i telefonem – odpowiedziało tak 60% ankietowanych w badaniu Mastercard „State of Pay 2020”. 34% badanych stwierdziło, że płaci podobnie często jak przed pandemią, a 4%, że rzadziej, podkreślono.
Badanie „State of Pay 2020” przeprowadzone metodą wywiadów internetowych (CAWI) w okresie lipiec-sierpień 2020 r., na 14. rynkach na świecie: Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Indiach, Włoszech, RPA, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Polsce, Hiszpanii, Filipinach, Peru oraz Tajlandii. Próba reprezentatywna n=1 000 na każdy kraj, ankietowane były osoby posiadające konto w banku i telefon.
Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.
Źródło: ISBnews