Rząd planuje wprowadzenie do ustaw, tworzących ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce szeregu zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowej poprzez m.in. rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej, doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji czy wydłużenie terminu ważności decyzji o lokalizacji inwestycji, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Przyjęcie przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących planowane jest na III kw.
Uchwała Rady Ministrów z 2 października 2020 r. w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej” oraz uchwała Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2021 r. w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”, zakładają wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej jako kluczowego narzędzia umożliwiającego redukcję krajowej emisji CO2, stabilizację cen energii oraz zapewnienie długoterminowego bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów harmonogramem, budowa pierwszej polskiej elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., w 2033 r. uruchomiony zostanie pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1-1,6 GW, kolejne bloki będą wdrażane co 2-3 lata, a cały program jądrowy zakłada budowę 6 bloków jądrowych.
„Dzięki odpowiedniej nowelizacji przepisów możliwe będzie znaczące przyśpieszenie długotrwałego procesu licencjonowania elektrowni jądrowej oraz, w konsekwencji, ograniczenie ryzyk inwestycyjnych i zmniejszenie kosztów procesu inwestycyjnego związanego z jej budową” – czytamy w wykazie.
Projekt zakłada wprowadzenie do ustaw tworzących prawne ramy rozwoju energetyki jądrowej w Polsce zmian usprawniających proces przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy elektrowni jądrowej, w tym m.in.
- rozszerzenie katalogu inwestycji towarzyszących, w szczególności o inwestycje niezbędne do prowadzenia badań środowiskowych i lokalizacyjnych na potrzeby budowy elektrowni jądrowej,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących decyzji zasadniczej oraz przesunięcie jej na wcześniejszy etap procesu licencjonowania elektrowni jądrowej,
- rozszerzenie zakresu przedmiotowego decyzji o wskazaniu lokalizacji inwestycji,
- wydłużenie terminu ważności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji,
- przyznanie inwestorowi prawa do zaskarżenia decyzji wojewody,
- wprowadzenie obowiązku nieodpłatnego udostępniania inwestorowi obiektu energetyki jądrowej przez organy administracji publicznej i niektóre inne podmioty, danych zawartych w prowadzonych przez te organy i podmioty rejestrach, ewidencjach i wykazach, na potrzeby realizowanych przez inwestora zadań,
- rozszerzenie wyłączenia stosowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych w zakresie przygotowania i budowy obiektów energetyki jądrowej również na grunty rolne i leśne przewidziane do prowadzenia badań lokalizacyjnych i środowiskowych związanych z budową obiektu energetyki jądrowej;
- doprecyzowanie regulacji dotyczących etapów budowy i rozruchu obiektu jądrowego,
- jednoznaczne uregulowanie dopuszczenia do dalszego prowadzenia ruchu bloku po pozytywnych wynikach testów rozruchowych, do czasu uzyskania zezwolenia prezesa Państwowej Agencji Atomistyki (PAA), na eksploatację, na podstawie warunków zezwolenia na rozruch,
- doprecyzowanie przepisów dotyczących obszaru ograniczonego użytkowania,
- wzmocnienie niezależności i pozycji ustrojowej prezesa PAA m.in. przez przywrócenie wcześniej obowiązującego trybu odwoływania wiceprezesów PAA;
- zwiększenie roli prezesa PAA w postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla obiektu jądrowego przez wprowadzenie obowiązku zasięgania opinii prezesa PAA przed wydaniem:
- tzw. postanowienia scopingowego,
- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji,
- postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia po przeprowadzeniu ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
Za przygotowanie projektu odpowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ).
Źródło: ISBnews