Rząd planuje zakończenie prac nad finalną wersją Krajowego Planu Odbudowy (KPO) po 20 kwietnia, aby następnie mogła go przyjąć Rada Ministrów i do 30 kwietnia przedstawić Komisji Europejskiej, poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. W maju mają zostać przedstawione założenia do ustawy wdrażającej KPO.
„Spodziewamy się, że zakończymy prace po 20 kwietnia tak, ażeby móc przeprowadzić całą procedurę Stałego Komitetu Rady Ministrów, później Rady Ministrów i zdążyć do 30 kwietnia przedłożyć Krajowy Plan Odbudowy Komisji w Europejskiej” – powiedział Buda podczas konferencji prasowej.
Podkreślił, że „kolejnym krokiem” będzie przygotowanie systemu wdrażania Krajowego Planu Odbudowy.
„Podobnie, jak do Umowy Partnerstwa, [także w tym przypadku] potrzebna jest ustawa wdrażająca. Myślę, że pierwsze założenia tej ustawy również pokażemy w maju. Ustawa będzie się opierała o cały system instytucji, które będą zarządzały częściowo tymi środkami, które będą organizowały konkursy, które będą wskazywały zasady dystrybucji poszczególnych środków” – powiedział.
Wiceminister zaznaczył, że projekt ustawy wdrażającej będzie również podlegał konsultacjom. Projekt zostanie skierowany m.in. na Komisję Wspólną Rządu i Samorządu.
„Chcemy żeby to był dobry system wdrażania, który zapewni nam dotrzymanie terminów, które są tutaj dość rygorystyczne. Bo wszystkie inwestycje finansowane z Krajowego Planu Odbudowy powinny zakończyć się do sierpnia 2026 r.” – wskazał Buda.
Przypomniał, że na początku kwietnia zakończyły się konsultacje Krajowego Planu Odbudowy, w konsultacjach uczestniczyło kilka tys. osób i był to – jak powiedział – najszerzej konsultowany dokument, z którym w ostatnich latach mieliśmy do czynienia.
Zapowiedział, że wiele postulatów, zgłoszonych w trakcie konsultacji zostanie uwzględnionych.
Jedna z nich zakłada, że w Komitecie Monitorującym wdrażanie KPO uczestniczyć będą przedstawiciele przedsiębiorców, samorządów oraz trzeciego sektora. Zwiększone zostaną środki na rozwój obszarów wiejskich i rolnictwo, a także przetwórstwo przemysłowe.
W przypadku dużych miast doprecyzowano, że transport niskoemisyjny ma obejmować także transport szynowy, a duże miasta będą mogły uczestniczyć w zakupie niskoemisyjnego taboru autobusowego (ponad 1,2 tys. autobusów). Zwiększona zostanie także dotacja na transport kolejowy, a ponadto na ten cel ma zostać przekazane 1 mld euro z części pożyczkowej KPO.
Zwiększone zostaną także środki na rozwój infrastruktury medycznej i sprzętu. Ponad 800 mln euro ma zostać przeznaczonych na tworzenie zasobu kadrowego służb medycznych.
Zapowiadana dla Polski alokacja z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Wzmocnienia Odporności to 24,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w formie pożyczek. Wydatkowanie całej dostępnej dla Polski sumy dotacji w ramach KPO planowane jest do sierpnia 2026 r.
Polska ma przedłożyć dokument Krajowego Planu Odbudowy Komisji Europejskiej do 30 kwietnia br.
Ostateczny podział środków ma być znany w połowie 2022 r. 70% proponowanej kwoty ma zostać przyznana do końca 2022 r., a pozostałe 30% środków do końca 2023 r..
Całkowity budżet Instrumentu na rzecz Odbudowy i Wzmocnienia Odporności wynosi 672,5 mld euro. Jest to najważniejsza część zaproponowanego w maju ub. roku pakietu Next Generation EU o wartości 750 mld euro.
Źródło: ISBnews